Mathems samarbete med Winefinder hotar den alkoholpolitiska modellen

Mathem.se och Winefinder lanserade den 16/1 ett nytt samarbete med syfte att på Mathems hemsida sälja viner till kunder i Sverige. Upplägget utnyttjar ett kryphål i svensk lagstiftning genom att formellt gå genom ett danskt bolag och använda danska lager.

Det har upprepade gånger fastställts att Sverige enligt EU-rätten får införa skyddslagar som stoppar distanshandel med alkohol för att upprätthålla detaljhandelsmonopolet som värnar folkhälsan. Detta konstaterades senast i departementsskrivelsen 2016:33 från Socialdepartementet.

— Att Winefinder och Mathem.se samarbetar för att kringgå svensk alkoholpolitik ser vi som djupt allvarligt. Vi har visat på problemen i dagens lagstiftning i snart ett decennium men både nuvarande och tidigare regeringar har allt för länge ignorerat utvecklingen. Gabriel Wikström behöver visa att han värnar Systembolagets monopol, säger Johnny Mostacero, förbundsordförande för IOGT-NTO.

IOGT-NTO har också tidigare riktat kritik mot Mathem.se. Det gäller försäljningen av Alkoglass som nu statlig utredning ser över förslag för att stoppa. När samma kritik riktades mot ICA valde ICA att genast uppmana sina handlare att inte sälja glassen.

— Gång på gång väljer Mathems och Winefinders ledning det egna vinstintresset före svensk folkhälsa. Den nuvarande regeringen har tydligt uttalat att de inte vill öppna för ytterligare försäljningskanaler med alkohol då detta riskerar Systembolagets försäljningsmonopol utifrån EU:s krav på vår lagstiftning. Agerar regeringen därför inte kraftigt i den här frågan riskerar detta att bli verklighet med ökad konsumtion och skador som följd, tillägger Johnny Mostacero.