Ny bok samlar nykterhetsaffischer

Designstudion Pasadena har tillsammans med nykterhetsorganisationen IOGT-NTO sammanställt affischer från IOGT-NTO-rörelsens arkiv till en snygg och inbjudande coffee table-bok – Nyktra Former. Affischerna är från 1897–1965 och bjuder på en resa såväl i nykterismens som Sveriges historia.

Att nykterhetsrörelsen var stor i Sverige under första delen av 1900-talet råder det ingen tvekan om när man bläddrar i boken. Vid folkomröstningen 1922, för eller emot ett förbud mot alkohol, förlorade man med bara 49% mot 51%. Tilltalet i affischerna är självsäkert och slagkraftigt.

– Såväl bildspråk som formuleringar var betydligt mer radikala förr. Idag skulle man knappast komma på tanken att sälja in nykterhet med bilder på barn som får en flaska slagen i huvudet, säger Maria Loohufvud, Art Director, Pasadena Studio.

Affischerna kompletteras med längre texter om IOGT-NTO:s, Sveriges och affischernas historia signerade Olof Halldin, affischexpert, Jenny Björkman, historiker och Helena Wannberg, journalist och nykterist.

– Vi pratar mycket om den moderna folkrörelsen och hur vi kan blicka framåt. Men det är minst lika viktigt att veta varifrån man kommer. Genom att läsa Nyktra former så får man en unik bild av både IOGT-NTO:s och Sveriges historia, säger Anna Carlstedt, ordförande för IOGT-NTO.

– Att komma ner i arkivet och se affischerna var att hitta en guldgruva rent formmässigt. Många av affischerna är gjorda av dåtidens bästa formgivare och de är från en tid som kan beskrivas som affischens guldålder, avslutar Maria Loohufvud. Med boken hoppas vi nu att fler ska få möjlighet att ta del av dem.

Nyktra former finns att köpa bland annat via adlibris.se, bokus.com och iogt.se.

Önskar du ett pressex? Maila Johnny Foglander, johnny.foglander@iogt.se
eller ring 0734-61 83 28.

IOGT-NTO är Sveriges största nykterhetsorganisation. Boken ges ut av IOGT-NTO:s förlag Sober Förlag. www.iogt.se.

Pasadena Studio är en grafisk designduo bestående av Anton Hull och Maria Loohufvud. Pasadena är initiativtagare, redaktörer och formgivare av boken. www.pasadenastudio.se.

IOGT-NTO är Sveriges största nykterhetsorganisation med cirka 32 000 medlemmar i drygt 700 lokalföreningar över hela landet.

Anna Carlstedt