Ny ordförande i IOGT-NTO-rörelsens styrelse

Vid ett extra styrelsemöte har Andrine Winther valts till ny ordförande för IOGT-NTO-rörelsen.
­– Jag är oerhört stolt att tillsammans med dessa kompetenta och erfarna styrelsemedlemmar få leda och utveckla denna viktiga verksamhet, säger Andrine Winther

Andrine Winther, Fotograf: Björn Nordqvist

IOGT-NTO-rörelsen har fått en ny ordförande; Andrine Winther. Andrine Winther är chef för Riksdagsgruppens sekretariat, (Socialdemokraterna) och har varit internationell sekreterare för Socialdemokraterna under 2013–2018. Andrine har en bred erfarenhet från styrelsearbete och har bland annat varit vice ordförande i Olof Palmes internationella center och vice förbundsordförande för IOGT-NTO.
Nu ser hon fram att leda IOGT-NTO-rörelsens internationella arbete:

– Alkohol är ett kraftigt hinder för utveckling och drabbar utvecklingsländer och fattiga människor extra hårt. Vi i IOGT-NTO-rörelsen är experter på frågan och bedriver ett omfattande internationellt arbete både med rådgivning kring effektiv alkohollagstiftning på samhällsnivå likväl som konkret lokal verksamhet på individnivå. Där får människor exempelvis verktyg för att ställa om sin inkomstkälla från alkoholproduktion till något bättre.

Avgående ordförande Mona Örjes betonar Andrines kompetens och starka driv som viktiga för framtiden:–  Det känns väldigt fint att få lämna över till Andrine Winther. Redan idag bidrar IOGT-NTO-rörelsens globala alkoholförebyggande arbete till att minska fattigdom, öka hälsan och tillgodose barns och kvinnors rättigheter. Jag är övertygad om att Andrines kompetens, engagemang och starka driv kommer att leda till en utveckling av hela vårt arbete.

Andrine Winther ersätter Mona Örjes som ordförande. Övriga styrelsemedlemmar är Lucas Nilsson, vice ordförande, ledamöter: Esbjörn Hörnberg, Rosmari Strasky, Maja Stojanovska, Monica Nordenwald och Mona Örjes.

Andrine Winther, ordförande i IOGT-NTO-rörelsen
tel: 070-586 84 34  , andrine.winther@iogt.se

Maria Bergqvist, kommunikatör, IOGT-NTO-rörelsen
tel: 0733-726269, maria.bergqvist@iogt.se

IOGT-NTO-rörelsen är en del av en världsomspännande folk- och bildningsrörelse. Rörelsen bygger på principen om alla människors lika värde och rättigheter, utan åtskillnad av något slag. Inom IOGT-NTO-rörelsen samlas människor som tagit ställning för personlig nykterhet och som delar viljan att tillsammans verka för bättre levnadsvillkor för alla människor.

Internationellt arbetar IOGT-NTO-rörelsen med att ge stöd till lokala organisationer och aktörer i 14 utvecklingsländer för att minska de skador alkohol orsakar på människors hälsa, rättigheter, trygghet och ekonomi. Vi arbetar med att öka kunskap, ge stöd till utsatta och med påverkan för effektiva alkohollagstiftningar.

I vårt arbete utgår vi från tre bärande idéer: Demokrati, solidaritet och nykterhet. Då alkohol hindrar utveckling och försvårar måluppfyllande av 13 av de 17 Globala målen för hållbar utveckling är alkoholpreventionsarbete både nödvändigt och kostnadseffektivt.

Läs gärna mer om IOGT-NTO-rörelsens arbete: https://www.iogtntororelsen.se/