Ny ordförande ska väljas på IOGT-NTO:s kongress

Idag börjar IOGT-NTO:s kongress i Lund och den pågår fram till söndag. Under veckan samlas hundratals medlemmar för att bland annat besluta om ett nytt drogpolitiskt program samt välja en ny ordförande efter Anna Carlstedt som i maj valdes till ordförande för Röda Korset. Val av ny förbundsordförande sker på lördag eftermiddag och valberedningens förslag är Johnny Mostacero från Halmstad.

Bland motionerna finns bland annat en om att sänka gränsen för det nykterhetslöfte medlemmar avger, från dagens 2,25 volymprocent alkohol. Flera gästtalare kommer närvara, bland annat Agneta Karlsson, statssekreterare till folkhälsominister Gabriel Wikström.

Även Ungdomens Nykterhetsförbund och IOGT-NTO:s juniorförbund, Junis, kommer ha kongresser i Lund under veckan. Handlingar, tidsscheman och information om alla kongresser finns på www.nykter15.se

För frågor, förmedlingar av intervjupersoner eller information kring IOGT-NTO:s kongress. Kontakta pressekreterare Johnny Foglander.

Johnny Foglander, pressekreterare IOGT-NTO

IOGT-NTO är Sveriges största nykterhetsorganisation med cirka 32 000 medlemmar i drygt 700 lokalföreningar över hela landet.