• IOGT-NTO/

Ny undersökning visar: 85 procent vet inte att alkohol ökar risken för att drabbas av bröstcancer

85 procent av svenskarna känner inte till att alkohol ökar risken för bröstcancer. Dessutom vet få att även låga nivåer alkoholkonsumtion ökar risken. Det visar en ny Novus-undersökning som släpps i samband med att internationella bröstcancermånaden inträffar under oktober månad.

- Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen hos kvinnor både i Sverige och globalt, därför är det så viktigt att nå ut med information och kunskap om bröstcancer. Nu ser vi att kunskapsnivån är tämligen låg om att alkohol är en av de påverkbara faktorerna som kan kopplas till ökad risk för att drabbas. Det finns ingen minimigräns för alkoholens skadliga effekter. Även om risken ökar linjärt ju högre konsumtionsnivån är, så ökar risken för bröstcancer redan vid låg alkoholkonsumtion. Detta är något som alla har rätt att känna till, säger Ellen Brynskog, representant för Regionala Cancercentrum i Samverkan.

Undersökningen visar att svenskarnas kunskap om sambandet mellan alkohol och bröstcancer är låg. 85 procent svarar att de inte kände till kopplingen. Och tre av fyra vet inte om att även en låg konsumtion ökar risken för bröstcancer. Däremot finns det en vilja att förändra sin alkoholkonsumtion med bakgrund av information om kopplingen mellan alkohol och bröstcancer. En av fem kvinnor uppger med bakgrund av denna kunskap att de skulle överväga att förändra sin alkoholkonsumtion. Sex av tio menar också att det behövs mer information om att alkohol ökar risken för bröstcancer.

– Forskningen är tydlig. Även låg alkoholkonsumtion ökar risken för att drabbas av bröstcancer. Det är viktigt att hälso- och sjukvården informerar om vilka effekter alkohol har på hälsan, till exempel att det är en riskfaktor för bröstcancer, och ger rätt stöd till de som är i behov det. Undersökningen visar också att det finns ett brett stöd för informationsinsatser kring kopplingen mellan alkohol och bröstcancer. Detta är viktigt, inte minst eftersom alkoholkonsumtion och dess koppling till olika cancerformer som exempelvis bröstcancer kan upplevas som ett laddat ämne, säger Ellen Brynskog.

- Alla har rätt att veta hur alkohol påverkar ens hälsa och vi behöver politiker som tar ansvar för att minska denna kunskapslucka så att färre drabbas. Ett bra första steg hade varit att införa hälsovarningar på alkoholprodukter, säger Irma Kilim, drogpolitisk chef IOGT-NTO

I samband med den internationella bröstcancermånaden uppmärksammas sambandet mellan alkohol och bröstcancer. Initiativet är del av en kunskapshöjande insats om kopplingen mellan alkohol och cancer som lanserades i mars i år och stödjs av Beroendecentrum Stockholm, Beteendelabbet, Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, Cancerfonden, Dietisternas Riksförbund, Folkhälsomyndigheten, IOGT-NTO, Mun- och halscancerförbundet, Nätverket mot cancer, Sjuksköterskor i cancervård, Svensk Förening för Allmänmedicin, Svensk Sjuksköterskeförening, Sveriges landsråd för alkohol- och narkotikafrågor, Sveriges Läkarförbund och Systembolaget.

Irma Kilim
Drogpolitisk chef
irma.kilim@iogt.se

IOGT-NTO vill skapa en miljö där friheten från alkohol är självklar och naturlig. I den svenska kulturen är alkoholen så självklar att det har blivit provocerande att avstå från den. IOGT-NTO har drygt 30 000 medlemmar över hela landet. Organisationen är politiskt och religiöst obunden organisation och välkomnar alla som delar vår syn om människors lika värde och som vill leva ett helnyktert liv.