Nya regeringen måste lyssna på WHO

Ett historiskt beslut har tagits. Alla WHO:s 51 stater i Europa, inklusive Sverige, ställer sig bakom en ny strategi för Europa som ett svar på de problem som alkoholindustrin orsakar. IOGT-NTO välkomnar denna strategi och uppmanar den nya svenska regeringen att prioritera en medmänskligare alkoholpolitik för kommande mandatperiod.

I Europa är alkohol orsaken till 1 av 10 dödsfall vilket motsvarar 1 miljon dödsfall årligen, varav många av dessa är unga människor. Alkohol är även en orsak för mer än 200 sjukdomar och skador, däribland flera sorters cancer. Enligt OECD så medför alkoholens skadeverkningar en försämrad ekonomisk utveckling, med så mycket som 2% av BNP per år, enbart i Sverige. Med detta i åtanke är en tydlig strategi för minskad alkoholkonsumtion avgörande inte bara för en förbättrad folkhälsa, utan även för ett mer hållbart samhälle.

Därför har nu WHO:s 51 medlemsstater i Europa enhälligt ställt sig bakom en ny strategi som helt utgår från evidensbaserade åtgärder för att minska de skador som alkoholen orsakar på individ -och samhällsnivå.

Detta är en unik händelse och ett tydligt budskap från medlemsstaterna och WHO - vi måste ta alkoholfrågan på ännu större allvar. Den nya regeringen har ett stort ansvar för att se till att alkoholpolitiken fortsätter att utformas på ett sätt som minskar totalkonsumtionen och därmed även skadorna, säger Irma Kilim Drogpolitisk chef på IOGT-NTO

En ny regering är på intåg samtidigt som det svenska EU-ordförandeskapet närmar sig och IOGT-NTO hoppas nu att den svenska alkoholpolitiken förstärks i enlighet med de åtgärder som föreslås av WHO i den nya strategin.

Irma Kilim
Drogpolitisk chef IOGT-NTO
irma.kilim@iogt.se

Emil Juslin
Politisk sekreterare i EU-frågor IOGT-NTO
emil.juslin@iogt.se

IOGT-NTO vill öka individens frihet och bidra till ett tryggare samhälle där ingen far illa av alkohol eller andra droger. IOGT-NTO är en religiöst och partipolitiskt obunden organisation vars verksamhet vilar på nykter grund och syftar till att stärka demokrati och solidaritet. vi är idag den viktigaste samhällsaktören med mål att minska skadorna från alkohol och andra droger.