Nyvald IOGT-NTO-ordförande: Alkoholnormen utmanas under Almedalsveckan

I lördags valdes Johnny Mostacero till ny förbundsordförande för IOGT-NTO på förbundets kongress i Lund. På plats i Almedalen kommenterar han nu IQ:s undersökning om allmänhetens syn på Almedalsveckan och kopplingen till alkohol.

— Almedalsveckan är en viktig smältdegel där många av samhällets sektorer samlas och där oväntade möten kan leda till spännande och positiva resultat. Trenden de senaste åren är att det alkoholfria utbudet blivit allt bredare samtidigt som roséminglen fått stryka på foten, mycket tack vare Almedalsdrinken, säger Johnny Mostacero, nyvald förbundsordförande för IOGT-NTO.

IQ har släppt en undersökning gjord av Novus om allmänhetens syn på Almedalsveckan, och även frågor kopplade till alkohol. Enligt undersökningen tror 6 av 10 svenskar att politiker dricker mer alkohol under Almedalsveckan än andra arbetsveckor under året.

— IQ:s undersökning visar att det är viktigt att fortsätta etablera Almedalsveckan som en arbetsplats och att antalet aktörer som utmanar alkoholnormen fortsätter öka, säger Johnny Mostacero.

Läs mer om IQ:s undersökning: http://iq.se/sv/press/2015/6/29/sa-ar-allmanhetens-bild-av-almedalsveckan

Johnny Foglander, pressekreterare IOGT-NTO

IOGT-NTO är Sveriges största nykterhetsorganisation med cirka 32 000 medlemmar i drygt 700 lokalföreningar över hela landet.

Johnny Mostacero