Paul Svensson blir årets Alkoholnormsutmanare 2018

I samband med firandet av folknykterhetens dag på Skansen delar IOGT-NTO ett pris till en person eller organisation som på något sätt belyst, brutit eller problematiserat alkoholnormen.

De första att tilldelas priset är Fotografiska museets matkreatör Paul Svensson för deras innovativa idé med signaturdrinkar. Drinkar skapade för att smaka som bäst utan alkohol där alkoholkonsumenten istället får göra ett aktivt val genom att addera alkohol. Precis tvärt emot hur alkoholnormen annars fungerar.

Priset delas ut av IOGT-NTO:s förbundsordförande Johnny Mostacero på en ceremoni vid Ordenshuset, Brofästet på Skansen under Folknykterhetens dag.

— De regler och normer som finns kring alkohol i sociala sammanhang är otroligt starka och märks först när en person bryter mot dem. Att dricka alkoholfritt i en miljö där majoriteten dricker alkohol kan vara pressande och den som ställer sig utanför alkoholnormen måste ofta förklara och ibland försvara sitt ställningstagande, säger Johnny Mostacero, förbundsordförande för IOGT-NTO.

Motiveringen lyder: ”Paul Svensson matkreatör på Fotografiskas restaurang tilldelas priset för den innovativa idén att servera signaturdrinkar skapade för att smaka som bäst utan alkohol. Den som önskar alkohol får istället göra ett aktivt val och välja till det.  Genom detta upplägg sätts alkoholnormen i fokus på ett sätt som lyfter kvaliteten och tillgängligheten av alkoholfritt. Något som i sin tur skapar diskussion och reflektion kring alkoholens roll i sociala sammanhang.

— Det briljanta med vad Paul Svensson och Fotografiska gjort är att de på ett positivt och tankeväckande sätt avdramatiserat valet mellan alkoholfria och alkoholhaltiga drycker. Det faktum att alkohol blir valet på samma sätt som alkoholfritt är i nästan alla andra sammanhang är också en ögonöppnare för många och skapar reflektion, säger Johnny Mostacero.

Priset delas ut vid Ordenshuset Brofästet på Skansen under firandet av Folknykterhetens dag den 10 maj 2018, kl. 13.30.

För intresse att närvara vid utdelningen, kontakta presskontakt nedan.

Johnny Mostacero, förbundsordförande IOGT-NTO

Laura Luna, pressekreterare IOGT-NTO

IOGT-NTO har drygt 30 000 medlemmar över hela landet. Organisationen är politiskt och religiöst obunden organisation och välkomnar alla som delar vår syn om människors lika värde och som vill leva ett helnyktert liv.

Snabbfakta

Twittra det här
Motiveringen lyder: ”Paul Svensson matkreatör på Fotografiskas restaurang tilldelas priset för den innovativa idén att servera signaturdrinkar skapade för att smaka som bäst utan alkohol. Den som önskar alkohol får istället göra ett aktivt val och välja till det. Genom detta upplägg sätts alkoholnormen i fokus på ett sätt som lyfter kvaliteten och tillgängligheten av alkoholfritt. Något som i sin tur skapar diskussion och reflektion kring alkoholens roll i sociala sammanhang.
Twittra det här

De regler och normer som finns kring alkohol i sociala sammanhang är otroligt starka och märks först när en person bryter mot dem. Att dricka alkoholfritt i en miljö där majoriteten dricker alkohol kan vara pressande och den som ställer sig utanför alkoholnormen måste ofta förklara och ibland försvara sitt ställningstagande.
Johnny Mostacero, förbundsordförande för IOGT-NTO