Pia Thunström ny kommunikations- och påverkanschef för IOGT-NTO

Pia Thunström har tillträtt som ny kommunikations- och påverkanschef för IOGT-NTO. Hon kommer senast från en tjänst som kommunikationschef för Svenska kyrkan i Eskilstuna församling och har en bred erfarenhet av utvecklings- och förändringsledning samt varumärkesstärkande kommunikation inom medlemsorganisationer.

— Vi är mycket glada över att få Pia Thunström till oss. Vi ser många styrkor, bland annat att identifiera utvecklingspotential och att driva förändringar i hamn samt en stor kunskap om kommunikation inom olika sektorer, säger Peter Moilanen, generalsekreterare för IOGT-NTO.

Pia Thunström har en bred erfarenhet från entreprenörskapsfrågor till kommunikationsutveckling och medlemskommunikation inom ideella sektorn. Det är en mix som krävs för en bred avdelning som sträcker sig från en insamlingsverksamhet till extern och intern kommunikation samt politiskt påverkansarbete.

— Jag har goda erfarenheter och resultat från tidigare tjänster och jag ser fram emot att få använda dem. Alkoholnormen är stark. Min vision är att när IOGT-NTO fyller 50 år om tre år så ska det vara en självklarhet att när människor umgås där alkohol finns i bilden, så ska det också finns alkoholfritt, säger Pia Thunström, nytillträdd kommunikations- och påverkanschef för IOGT-NTO.

— Alkohol är ett ämne som alla på olika sätt kan relatera till. Det finns en stark alkoholnorm i samhället som påverkar och begränsar våra liv och sätten vi umgås på. De senaste åren har normen börjat ifrågasättas och diskuteras allt mer, och i den diskussionen har vi en viktig röst, säger Pia Thunström.

Pia Thunström, kommunikations- och påverkanschef IOGT-NTO

IOGT-NTO:s pressjour

Orsakerna till att välja en nykter livsstil är många men en sak har vi gemensamt: Vi i IOGT-NTO vill skapa en miljö där friheten från alkohol är självklar och naturlig. Vår organisation har runt 30 000 medlemmar över hela landet. Vi är en politiskt och religiöst obunden organisation och välkomnar alla som delar vår syn om människors lika värde och som vill leva ett helnyktert liv.

Pia Thunström