Politikerpresent ska ge barnen vit jul

Idag mottar 390 svenska beslutsfattare en gåva märkt Alla barn har rätt till en vit jul. Detta är en del i IOGT-NTO-rörelsens kampanj Vit Jul.

- Vi tycker julen ska vara barnens högtid och att alla barn har rätt till en vit jul. Vi vill att vuxna ska reflektera över sitt alkoholintag i barns närvaro, säger Carina Fabregat, projektledare för Vit Jul, och fotsätter:

- Våra politiker får nu möjligheten att föregå med gott exempel och bli förebilder i frågan, att skriva under på att de tänker avstå alkohol under julafton, juldagen och annandagen.

Inom ramen för Vit Jul ingår, förutom insamlandet av namnunderskrifter för barnens rätt till en vit jul, arrangerandet av lokala aktiviteter i en alkoholfri miljö för barn och ungdomar runt om i landet.

- När nästan alla former av organiserad verksamhet gör uppehåll för julledighet blir barn som lever i en otrygg hemmiljö extra utsatta. Vår verksamhet är öppen för alla, men extra viktig för de 385 000 barn som lever i missbruks- och riskbruksmiljö.
- IOGT-NTO-rörelsens föreningar och dess eldsjälar arbetar ideellt med projektet runt om i Sverige.

Läs mer om Vit Jul på www.vitjul.com.

För information om projektet Vit Jul kontakta

Johanna Berkquist, kommunikationschef IOGT-NTO 0733-72 62 22 Carina Fabregat, projektledare Vit Jul 070-190 84 11

Vit Jul genomförs för andra året 2008 och är en kampanj som drivs av IOGT-NTO-rörelsens fyra förbund: IOGT-NTO, Ungdomens Nykterhetsförbund, IOGT-NTOs Juniorförbund och Nykterhetsrörelsens Scoutförbund. Kampanjens mål är att lyfta fram barnens situation och behov i förhållande till vuxnas alkoholkonsumtion, speciellt kring julhelgen, att få fler vuxna att avstå alkohol under julhelgen och att genomföra alkoholfria aktiviteter för barn och unga.