Regeringen nominerar IOGT-NTO till Europeiska Ekonomiska och Sociala Kommitteen

IOGT-NTO:s drogpolitiska chef Irma Kilim blev idag nominerad av regeringen som representant för svenska nätverket mot icke smittsamma sjukdomar (NCD).

I maj valde NCD-nätverket att nominera Irma Kilim, Drogpolitisk chef på IOGT-NTO, till ledamotsplatsen. Det slutgiltiga beslutet om vilka 12 ledamöter Sverige ska nominera fattades vid Regeringssammanträde 28 maj.

- Det är en stor ära att Regeringen väljer att uppmärksamma det viktiga folkhälsoarbete NCD-nätverket och dess medlemsorganisationer utför, säger Irma Kilim, Drogpolitisk Chef på IOGT-NTO.

- Covid-19 pandemin har visat på vikten av motståndskraftiga hälsosystem och en god hälsa hos befolkningen. EU måste bli bättre på att få in folkhälsoperspektiv i sitt arbete och jag tänker bli rösten i EESK som driver på för det, fortsätter Irma Kilim.Nu skickas Sveriges nomineringar till Europeiska Unionens Råd för att fastställas under sommaren.

Om Europeiska Ekonomiska Social Kommitteen:

Europeiska ekonomiska och sociala kommittén är ett rådgivande organ i EU-systemet som företräder det organiserade civila samhället. EESK är organiserat i tre grupper: Fack, Arbetsgivare och Mångfaldsgruppen. Sverige har fyra platser i varje grupp.

EESK granskar och yttrar sig kring lagstiftningsförslag från EU-kommissionen. Dessutom antar EESK yttranden på eget initiativ om ämnen som ledamöterna anser vara viktiga för EU-medborgarna.

Sammanlagt utarbetar EESK omkring 200 yttranden per år.

Irma Kilim, drogpolitisk chef IOGT-NTO

Laura Luna, pressansvarig IOGT-NTO

IOGT-NTO vill öka individens frihet och bidra till ett tryggare samhälle där ingen far illa av alkohol eller andra droger. IOGT-NTO är en religiöst och partipolitiskt obunden organisation vars verksamhet vilar på nykter grund och syftar till att stärka demokrati och solidaritet. vi är idag den viktigaste samhällsaktören med mål att minska skadorna från alkohol och andra droger.

Snabbfakta

Covid-19 pandemin har visat på vikten av motståndskraftiga hälsosystem och en god hälsa hos befolkningen. EU måste bli bättre på att få in folkhälsoperspektiv i sitt arbete och jag tänker bli rösten i EESK som driver på för det.
Irma Kilim, IOGT-NTO