Regeringens nya folkhälsopolitik missar målet

Regeringen lanserade under förra året en ny folkhälsopolitik där den framgångsrika svenska modellen börjar avvecklas till förmån för en politik som missar målet. De vänder på begreppet folkhälsa och flyttar fokus från effektiva åtgärder som WHO och andra förordar till förmån för en politik där information till enskilda individer blir kärnan. Ett led i den nya folkhälsopolitiken är utredningen ”En mer samlad myndighetsstruktur inom folkhälsoområdet” (DS 2012:49) där IOGT-NTO lämnat ett remissvar och är starkt oroade över den nya utvecklingen.

- Historiskt sett har den svenska folkhälsopolitiken varit en av de bästa internationellt sett och den har bland annat inspirerat WHO:s globala strategi för att minska alkoholskadorna i världen. Att Sverige nu allt mer går ifrån en framgångsrik modell och närmar sig en politik som vi vet är mer effektlös är obegripligt, säger Anna Carlstedt, förbundsordförande för IOGT-NTO.

I remissvaret menar IOGT-NTO vidare att det är svårt att se hur en sammanslagning av Folkhälsoinstitutet och Smittskyddsinstitutet skulle stärka arbetet med att förebygga icke smittsamma sjukdomar. Även frågan om tillsyn på alkoholområdet lyfts och att den idag är spridd på flera olika myndigheter när ett samlat ansvar för tillsynen vore mer effektivt.

- En effektiv tillsyn på alkoholområdet är avgörande för en bra folkhälsopolitik, men idag är den utspridd på flera myndigheter där exempelvis marknadsföring utreds av Konsumentverket medan Folkhälsoinstitutet har det nationella ansvaret för serveringstillsynen. Är det något man borde samla på en myndighet så är det just tillsynen på alkoholområdet, avslutar Anna Carlstedt.

Regeringens skrivelse 2011/12:166 – ”En folkhälsopolitik med människan i centrum”

IOGT-NTO:s remissvar

“Information if you want it – the new Swedish public health policy” (artikel på engelska av Per Leimar, politisk sakkunnig, IOGT-NTO)

Anna Carlstedt, ordförande IOGT-NTO

Sara Heine, verksamhetschef IOGT-NTO

Johnny Foglander, pressekreterare IOGT-NTO

IOGT-NTO är Sveriges största nykterhetsorganisation med cirka 32 000 medlemmar i drygt 800 lokalföreningar över hela landet.

Anna Carlstedt