Samhället sviker barnen på julen

Pressmeddelande 20 december 2007

Samhället sviker barn i familjer med missbruk

Den här veckan stänger samhället inför julen samtidigt som Systembolaget har sin mest intensiva period och håller extra öppet. Nykterhetsorganisationen IOGT-NTO menar att samhället sviker de barn som växer upp i familjer med missbruk.

- Julen är en svår tid för de barn som växer upp i familjer där det finns alkoholmissbruk. Även i en dysfunktionell familj är norman att man ska vara med familjen under julen. Dessvärre blir det ofta för mycket alkohol och julfirandet blir bara en extra jobbig tid. Barnen längtar till vardagen som är mer uthärdlig, säger IOGT-NTOs vice ordförande Anna Carlstedt.

- Det finns omkring 200 000 barn till missbrukare i Sverige. I vanliga fall hade de kunnat gå till idrottsföreningen, fritidsgården eller hängt med kompisar, men nu är allt stängt.

Under julen skapar IOGT-NTO-rörelsen därför alkoholfria zoner på flera platser i landet. Hit kan alla som vill komma och göra olika aktiviteter. Ungdomens Nykterhetsförbund arrangerar också en resa till franska alperna med skidåkning och nykter gemenskap. Dessutom håller stödlinjen för stora och små alkoholproblem öppet under julen. Till 020-80 80 80 kan de som känner att de dricker för mycket eller anhöriga ringa.

- Alla barn har rätt att med glädje se framemot julen. Med mindre alkohol i samhället ökar chanserna för att vi ska komma dit, avslutar Anna Carlstedt.

För mer information, kontakta: Anna Carlstedt, vice ordförande IOGT-NTO, 0708-78 09 33 Peter Moilanen, alkohol- och narkotikapolitisk chef IOGT-NTO, 0733-72 62 12 Morgan Öberg, pressekreterare IOGT-NTO, 070-377 65 64

För pressbilder, se www.iogt.se/press

IOGT-NTO är Sveriges största nykterhetsorganisation med cirka 47 000 medlemmar i drygt tusen lokalföreningar över hela landet. Vår vision är ett samhälle, en värld, där alkohol och andra droger inte hindrar människor att leva ett fritt och rikt liv. Vi är en del av en världsomspännande folkrörelse, som inom sig samlar män och kvinnor utan hänsyn till ras, nationalitet, religion, social ställning eller politisk åskådning.