Sex, humor och politik i IOGT-NTO:s nya kampanj

Vinballen & Ökenråttan. Det heter karaktärerna i IOGT-NTOs nya seriestripar som kommer att gå i Aftonbladet samt på förbundets nya sajt fylllivet.se varje vecka med början idag, under Folknykterhetens vecka.

Många – inte minst 30-45-åringar – begränsas av krogsupande och bag-in-box-drickande på helgerna och vid andra tillfällen som styrs av alkoholnormen. Vi vill med den här serien och sajten sätta upp en skrattspegel för de som kanske inte ens reflekterat över hur mycket alkoholnormen faktiskt styr vardagen. Vi gör det också utifrån vetskapen att man har bättre sex nykter, och att många har haft problemet med sexet – även om båda har velat – om man är berusad, säger IOGT-NTO:s ordförande Anna Carlstedt.

Vi vill att fler reflekterar över hur alkoholdrickandet begränsar den egna och andras frihet. Men vi vill också peka på och erbjuda fler möjligheter till saker som man kan göra bättre nykter. Vi vill att fler fyller sina liv med nyktra krogbesök, fester, hemmakvällar, friluftsaktiviteter, kulturupplevelser och andra spännande saker. Men vi vill också peka på att samhället har ett ansvar för detta, säger Anna Carlstedt.

Jag har med de här karaktärerna velat skapa igenkänning men också reflektion. Man får gärna skratta, men det är viktigt att skrattet också följs av eftertanke. Vinballen och Ökenråttan vill ha ett innehållsrikt liv och tycker att sex är både viktigt och roligt. Men de får ofta inte till vare sig det ena eller det andra, därför att de är fast i slentrianmässigt alkoholdrickande. Först är de singlar, sedan får vi följa deras förhållningssätt till livet och alkoholen under olika faser mellan 30 och 45: dejtingstadiet, när man flyttar ihop, när Vinballen & Ökenråttan väntar barn, och när de sedan har små barn, säger Ebbe Waxin, som har tecknat serien.

Fakta kampanjen Fyll livet

• Pågår maj 2013-maj 2014.
  • Syftar till att erbjuda fler saker som man kan göra bättre nykter.
  • Bygger på en seriestrip i Aftonbladet, Vinballen & Ökenråttan, som kommer att gå i Aftonbladet varje vecka.
  • Utgår från en ny sajt, fylllivet.se, med tester, seriestripar och tips på aktiviteter som man kan göra bättre nykter.

Två exempel på seriestripparna bifogas i det här utskicket.

Anna Carlstedt, ordförande IOGT-NTO

IOGT-NTO är Sveriges största nykterhetsorganisation med cirka 32 000 medlemmar i drygt 800 lokalföreningar över hela landet.