Stark kritik mot utredningsförslaget av gårdsförsäljning

Remisstiden på utredningen om gårdsförsäljning av alkohol har gått ut. Ett flertal remissinstanser är starkt kritiska till utredningens förslag och anser att det äventyrar såväl Systembolagets monopol som folkhälsan i stort.

Flera instanser, bl.a. Brottsförebyggande rådet, Göteborgs tingsrätt och Folkhälsomyndigheten, lyfter fram den EU- rättsliga osäkerheten som förslaget medför när det gäller Systembolagets monopol, som riskerar att falla på grund av gårdsförsäljningsförslaget. Det skulle innebära en total förändring av svensk alkoholpolitik, och är därmed en väsentligt större fråga än gårdsförsäljningens vara eller icke vara.

Invändningar riktas även från instanser som Barnombuds­mannen, Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor och Socialstyrelsen, som menar att förslaget, och den ökade exponeringen av alkohol som förslaget möjliggör, medför stora risker för barn och unga. Bland annat anser Barnombudsmannen att de ökade skadeverkningar som förslaget innebär för barn och unga bryter mot barnkonventionen.

Andra aktörer lyfter fram vikten av att prioritera monopolets bevarande. Bl.a. Cancerfonden poängterar vikten av att bevara det svenska detaljhandelsmonopolet för att hålla tillbaka konsumtionen av alkohol och därmed minska antalet cancerfall i Sverige. ”Om tillgängligheten på alkohol ökar så ökar konsumtionen. En ökning av den totala alkoholkonsumtionen skulle leda till fler cancerfall.”

IOGT-NTO anser att införande av gårdsförsäljning skulle vara ett allvarligt avsteg från svensk alkoholpolitik. Förutom att gårdsförsäljning skulle leda till ökad alkoholkonsumtion skulle utredningens förslag om att införa gårdsförsäljning av alkohol medföra att Systembolagets monopol upphör.

IOGT-NTO anser att remissvaren tydligt visar att regeringen inte kan gå vidare med förslaget om gårdsförsäljning.

Lucas Nilsson

Förbundsordförande IOGT-NTO