Sverige måste backa från gårdsförsäljningsförslaget efter Portugals kritik

Idag meddelade Portugal att de har invändningar mot regeringens förslag om gårdsförsäljning av alkohol i Sverige. Det betyder att Portugal inte anser att gårdsförsäljningsförslaget är förenligt med EU-rätten.

"Portugals invändningar är ytterligare ett bevis att gårdsförsäljningsförslaget bryter mot EU-rätten.  Det faktum att Portugal valt att kritisera förslaget visar att frågan om gårdsförsäljning är betydligt mer komplex än vad regeringen hittills erkänt", säger Lucas Nilsson, förbundsordförande för IOGT-NTO.

Invändningarna från Portugal följer en rad av aktörer som påpekat riskerna med förslaget, däribland Lagrådet. Även den europeiska vinindustrin har hotat att ta Sverige till EU-domstol om förslaget blir verklighet.

"Detta är ett tydligt tecken på att den så kallade gårdsförsäljningen hotar Systembolagets alkoholmonopol, vilket regeringen lovat ska värnas. Regeringen måste nu dra tillbaka förslaget om gårdsförsäljning. Annars riskerar vi en utveckling där fler människor drabbas av alkoholens skador", avslutar Lucas Nilsson.

Ponthus Jessmor
press@iogt.se

Press - IOGT.se

IOGT-NTO vill öka individens frihet och bidra till ett tryggare samhälle där ingen far illa av alkohol eller andra droger. IOGT-NTO är en religiöst och partipolitiskt obunden organisation vars verksamhet vilar på nykter grund och syftar till att stärka demokrati och solidaritet. vi är idag den viktigaste samhällsaktören med mål att minska skadorna från alkohol och andra droger.

Lucas Nilsson, Förbundsordförande IOGT-NTO