Sverige sviker fattiga länder

Inom ramen för den så kallade Doharundan håller Världshandelsorganisationen, WTO, just nu på att förhandla fram regler som kan komma att omöjliggöra för fattiga länder att skydda folkhälsan genom att behålla eller införa alkoholrelaterade restriktioner.
I dag är forskarvärlden överens om vad som utgör en effektiv politik för att begränsa alkoholens skadeverkningar. En sådan politik omfattar bland annat restriktioner kring försäljning, servering och alkoholreklam. Det är den politik som framgångsrikt bidragit till att begränsa alkoholskadorna i Sverige och som regering och riksdag fortsatt står bakom. Regler som dessa riskerar att olagligförklaras av tjänsteavtalet (GATS) inom WTO.
– EU är Sveriges röst i de här förhandlingarna och de driver nu en aggressiv linje för att fattiga länder ska öppna sina tjänstemarknader även på alkoholområdet, säger Sven-Olov Carlsson. Detta är en linje som den svenska regeringen dessvärre har ställt sig bakom.
– Alkohol är inte vilken vara som helst, fortsätter Sven-Olov Carlsson. Fattiga länder måste också ha rätt att bedriva en restriktiv alkoholpolitik. Vi skickar idag en begäran om ett möte med handelsminister Sten Tolgfors. Den svenska regeringen måste kräva att alkohol ställs utanför WTO:s tjänsteavtal.
Kontaktuppgifter: Sven-Olov Carlsson, förbundsordförande, 070-554 99 89 Pierre Andersson, tf pressekreterare, 070-593 18 07

IOGT-NTO-rörelsens kongresser äger rum i Uppsala 4-8 juli. Omkring 1000 medlemmar i IOGT-NTO, Ungdomens Nykterhetsförbund och Junis finns på plats. Program och mer information finns på www.iogt.se/kongress2007.