Tre av tio norrlänningar har känt obehag på grund av fylla på krogen

Tre av tio krogbesökare i Norrland har känt lite eller stort obehag på grund av människors berusning.
Det visar en undersökning IOGT-NTO har beställt av Synovate.

Fyra av tio som går ut har vid något tillfälle känt obehag på grund av människors berusning. Bland kvinnorna handlar det om varannan. Och bland unga ännu fler. Sex av tio har upplevt obehag. I Norrland är siffran lägre, men fortfarande så många som tre av tio krogbesökare. Det visar en undersökning nykterhetsorganisationen IOGT- NTO har låtit Synovate göra.

– Det här är oroande siffror. Man ska inte behöva känna obehag eller vara rädd när man går ut. Det ska vara kul, säger IOGT-NTO:s vice förbundsordförande Anna Carlstedt.

Undersökningen är ett led i organisationens satsning på att försöka minska våldet i samhället. I dag går startskottet för den årliga Folknykterhetens vecka. I år går organisationen med samarbetspartners ut på gator och torg på 100 orter för att bland annat höra vad folk tycker att man ska göra för att minska våldet.

Parollen är "Minska alkovåldet".

– I nästan allt våld finns en gemensam nämnare. Alkoholen. Kan man minska konsumtionen på olika vis kommer också våldet att minska, säger Anna Carlstedt.

– Vi tror att det finns många sätt att påverka våldet i samhället. Den här veckan vill vi veta vad folk tycker. Det vi får reda på tar vi sedan vidare till politiker och andra makthavare, berättar Carlstedt.

Frågan som ställdes var: Har du vid något tillfälle känt obehag på grund av människors berusning när du besökt en restaurang, pub, diskotek, nattklubb eller liknande? Totalt 1014 personer ingick i undersökningen.

Undersökningen finns att läsa på www.minska-alkovåldet.nu, fliken fakta.

För mer information, kontakta Anna Carlstedt, vice ordförande i IOGT-NTO 0708-78 09 33.