Tusentals Ullareds-shoppare skippar alkoholen i jul – för barnens skull

Under två veckors tid samlades det in namnunderskrifter för alla barns rätt till en vit jul på Gekås i Ullerad. 6557 av varuhusets kunder, varav 1682 Västgötar, lovar att avstå alkoholen i jul.

- Intresset bland kunderna har varit stort. Vi har delat ut ballonger till barnen och informerat de vuxna om kampanjen och om varför man bör tänka över hur man konsumerar alkohol kring barn, berättar Carina Friberg Fabregat som är projektledare för kampanjen och fortsätter: - Det är inte bara barn till missbrukare som upplever obehag när vuxna dricker och det är det vi vill belysa med kampanjen. Vi tycker att barnens trygghet ska gå först och att julen helt enkelt kan få vara alkoholfri. Otroligt många människor från hela Sverige passerar Gekås kassalinje och många blir nyfikna och kommer fram till oss, vilket lett till många goda samtal och en fantastisk respons på vår kampanj.

I skrivandets stund visar kampanjsidan att 55 948 personer kommer fira Vit Jul runt om i Sverige i år. Gekås VD Boris Lennerhov är en av kampanjens ambassadörer och företaget har även själva tagit ställning och därigenom lovat att inte skänka någon alkohol i julklapp till sina anställda.

- Jag tycker det är viktigt att fokusera på att barnen får en bra jul, i många hem blir det inte det om alkoholen skall ta stor plats, berättar Boris på frågan om varför han engagerat sig i kampanjen.

Vit Jul genomförs för tredje året 2009 och är en kampanj som drivs av IOGT-NTO-rörelsens fyra förbund: IOGT-NTO, Ungdomens Nykterhetsförbund, IOGT-NTOs Juniorförbund och Nykterhetsrörelsens Scoutförbund. Kampanjens mål är att lyfta fram barnens situation och behov i förhållande till vuxnas alkoholkonsumtion, speciellt kring julhelgen, att få fler vuxna att avstå alkohol under julhelgen och att genomföra alkoholfria aktiviteter för barn och unga under jullovet.

För mer information: www.vitjul.se

Carina Friberg Fabregat, projektledare Vit Jul Telefon: 070-190 84 11

Statistik, antal personer på Gekås som skrivit på per län: Halland 1395, Jönköping 592, Östergötland 329, Skåne 854, Södermanland 99, Västra Götaland 1682, Kronoberg 305, Stockholm 155, Kalmar 193, Gotland 51, Dalarna 103, Västerbotten 18, Örebro 126, Blekinge 176, Västmanland 99, Gävleborg 111, Jämtland 28, Värmland 155, Norrbotten 25, Uppsala 26, Västernorrland 35.