• IOGT-NTO/

Under folknykterhetens vecka presenteras ny undersökning som visar: 90 procent ser sambandet mellan alkohol och våld

I en undersökning som IOGT-NTO låtit Novus Opinion göra så framgår det att 9 av 10 ser samband mellan alkoholkonsumtion och misshandel. Lika många anser att en minskning av alkoholkonsumtionen i samhället skulle leda till en minskning av antalet misshandelsfall. - Att fler ser sambandet mellan alkoholkonsumtion och våld är ett viktigt opinionsmässigt stöd för att vidta åtgärder och borde ge politikerna på såväl nationell som lokal nivå råg i ryggen att skärpa alkoholpolitiken i restriktiv riktning, säger Sven-Olov Carlsson förbundsordförande för IOGT-NTO.

- Varken politiker, rättsväsende eller medier har tidigare varit särskilt intresserade av att beskriva alkoholens roll för uppkomsten av våldsbrottslighet säger Sven-Olov Carlsson.

På senare tid har allt fler dock börjat se kopplingen mellan alkohol och våld.

För mera information, kontakta:

Sven-Olov Carlsson, förbundsordförande IOGT-NTO. Tfn 070-554 99 89 David Rutström, pressekreterare, IOGT-NTO. Tfn 073-372 62 15

Pressbilder finns på:

www.iogt.se/pressbilder

Om undersökningen Andel som svarade ”Ja, absolut” och ”Ja, kanske” på frågan ”Tror du att en minskning av alkoholkonsumtionen i samhället skulle leda till en minskning av antalet misshandelsfall? Skulle du säga…”. Totalt tillfrågades 1000 personer, 16 år och äldre.

Hela landet: 90 %, Stockholm: 88 %, Mellansverige: 94 % (Värmland, Dalarna, Gävleborg, Uppsala, Södermanland, Östergötland, Örebro, Västmanland), Småland och öarna: 87 % (Jönköping, Kronoberg, Kalmar, Gotland), Sydsverige: 90 % (Skåne, Blekinge), Västsverige: 86 % (Halland, Västra Götaland), Norrland: 92 % (Västerbotten, Norrbotten, Västernorrland, Jämtland)

-------------------