Var en schyst vuxen – köp inte ut till Halloween

Trots att ungdomar under 18 år inte ska kunna köpa ut alkohol säger sig hälften av landets niondeklassare ha varit berusad någon gång. En dryg tredjedel upplevde sin första fylla någon gång i årskurs åtta eller nio. Även om ungdomar i Sverige glädjande nog dricker mindre alkohol idag än de gjorde för bara några år sedan så är siffrorna upprörande.
Frågan är vad som är mest upprörande? Är det att så många ungdomar berusat sig eller är det att bakom varje ungdom med en ölburk i handen står en vuxen? Det är kamrater, syskon, föräldrar och andra vuxna som köper ut den alkohol som ungdomar konsumerar. Att ungdomar dricker alkohol är ett tydligt vuxenproblem, därför är det vi vuxna som måste stoppa den langning som pågår.
Vi kan stoppa langningen på flera olika sätt. För det första kan vi sätta tydliga gränser för våra ungdomar. Där finns idag många bra föräldraprogram i skolan. För det andra kan vi agera tillsammans på stan genom att till exempel dela ut flygblad eller genom att nattvandra. Ett tredje sätt är genom att reagera på vuxna i vår närhet som köper ut alkohol till sina barn. Det är kanske det svåraste sättet då vi sällan vill lägga oss i andras liv. Ibland kan det dock vara nödvändigt.
Sätten att stoppa langningen är många men den gemensamma nämnaren är att alltid vara en schyst vuxen. Det gäller såväl inför Halloween som under resten av året.
Anna Carlstedt Annika R Bergman Förbundsordförande IOGT-NTO Förbundsordförande Blå Bandet