Världskonferens mot droger

Drogmissbruket breder ut sig över världen. Också i Europa där Sverige är ett positivt undantag, enligt rapporter från FN-organet mot brott och narkotika UNODC. Nu samlar elva svenska organisationer världens ledande företrädare för kampen mot droger till den första världskonferensen World Forum Against Drugs.

− Det är hög tid att mobilisera det internationella folkliga motståndet mot spridningen av all ickemedicinsk användning av narkotikaklassade medel, säger Båb Bergvall, styrelseordförande för World Forum Against Drugs. Det handlar om våra barns framtid.

Konferensen som äger rum den 8-10 september, invigs av Drottning Silvia och följs av talare som Antonio Maria Costa, chef för UNODC och Sveriges EU-kommissionär Margot Wallström.

Sveriges restriktiva narkotikapolitik med ett starkt folkligt stöd och en politisk enighet har under de gångna årtiondena varit framgångsrik. Men även i Sverige för polisen en intensiv kamp mot narkotikan, inte minst när det gäller internethandeln med droger, en fråga som också kommer att beröras under World Forum Against Drugs.

Bland talarna återfinns Afghanistans minister Khodaidad, ansvarig för arbetet mot narkotika, John Walters, chef för Vita husets narkotikabyrå och David Basangwa, psychiatrist at Butabika National Psychiatric hospital, Uganda.

En av konferensens viktigaste uppgifter är att ta fram en resolution som skall överlämnas till FN och det UNGASS-möte (United Nations General Assembly Special Session on Drugs) som arrangeras våren 2009.

− Med World Forum Against Drugs startar vi också ett internationellt nätverk till stöd för effektiv drogprevention och restriktiv narkotikapolitik, förklarar Båb Bergvall. I det arbetet kommer de positiva erfarenheterna av den svenska restriktiva narkotikapolitiken att spela en viktig roll.

Arrangörerna räknar med tusen deltagare, varav mer än hälften från internationellt håll med representanter från alla världsdelar.

För mer information kontakta: press@wfad08.org Båb Bergvall, styrelseordförande, tel 070-576 06 15 Per Johansson, programansvarig, tel 070-830 17 89 Ann-Sofie Roberntz, projektledare, tel 073-714 71 01 www.wfad08.org

Se bifogad fil för pressmeddelande på engelska samt mer information.

For information in english, please read the attached pdf-file.