Vart fjärde barn har känt obehag under julen – orsaken är fulla vuxna

Fler än vart fjärde barn har känt obehag under julen på grund av att vuxna har druckit alkohol. Det visar en färsk undersökning som IOGT-NTO-rörelsens projekt Vit Jul har låtit göra på Lunarstorm. Vart tionde barn känner obehag varje jul på grund av att vuxna dricker.

Vuxna verkar inte bry sig om oss unga, säger hon. Trots att julen ska vara vår högtid så prioriterar man att supa framför att barnen ska få känna sig trygga och glada.

Det är känt sedan tidigare att många barn känner sig illa till mods när föräldrarna dricker. Det gäller framför allt de 385 000 barn i Sverige som lever med föräldrar som dricker så mycket att de riskerar sin egen hälsa. Undersökningen på Lunarstorm visar att även barn till så kallade normalkonsumenter mår dåligt när de vuxna dricker.

Linda som är aktiv i verksamhet där hon ofta träffar utsatta barn fortsätter:

Det behöver inte handla om några mängder. Det kan räcka att man luktar konstigt eller pratar och skrattar på ett annat sätt än vanligt för att barnen ska känna sig osäkra. Vuxna som har druckit blir lätt läskiga, de får kort stubin eller vill kramas hela tiden och de skrattar alldeles för högt.

Undersökningen genomfördes den 15 november 2009. Av 2352 svaranden i åldrarna 0-18 år svarade 28,3 procent att de någon gång känt obehag under julen för att någon vuxen druckit alkohol. 9,6 procent uppgav att de upplever obehag varje jul.

Vit Jul genomförs för tredje året 2009 och är en kampanj som drivs av IOGT-NTO-rörelsens fyra förbund: IOGT-NTO, Ungdomens Nykterhetsförbund, IOGT-NTOs Juniorförbund och Nykterhetsrörelsens Scoutförbund. Kampanjens mål är att lyfta fram barnens situation och behov i förhållande till vuxnas alkoholkonsumtion, speciellt kring julhelgen, att få fler vuxna att avstå alkohol under julhelgen och att genomföra alkoholfria aktiviteter för barn och unga under jullovet.

För mer information:

www.vitjul.se

Linda Engström, vice ordförande UNF Telefon: 0733-72 62 64 Carina Friberg Fabregat, projektledare Vit Jul Telefon: 070-190 84 11

Länsvisa siffror finns att tillgå. Kontakta Nina Svensson, pressekreterare på UNF på telefon 0707-991218 för mer information.