Vill Carlsberg stå för hälsa eller hälsofara

Igår lanserade Carlsberg två egna drinkar baserade på alkoholfri öl till Almedalen. Fokus ligger på dryckernas positiva hälsoegenskaper och som återhämtningsdrycker. Innebär det att Carlsberg nu sadlar om till ett företag som gör produkter som är bra för hälsan?

— Det är jättebra att Carlsberg förstått att vi svenskar vill leva hälsosamt och insett att alkohol är dåligt för oss. Ännu roligare att de följer efter Almedalsdrinkens exempel och gör en egen drink till Almedalen, säger Anna Carlstedt, ordförande för IOGT-NTO.

— Men jag vill passa på att förvarna Carlsberg om att de nog behöver ta ett helhetsgrepp kring vad de egentligen vill tillverka och stå för. Det kan bli lite lurigt att å ena sidan företräda den nya hälsotrenden genom att prata om alla antioxidanter som alkoholfri öl innehåller, samtidigt som man säljer alkohol vilket ju är både cancerframkallande och beroendeframkallande.

Förra året introducerades Almedalsdrinken av en rad organisationer som jobbar mot alkohol och andra droger. Den vann pris för Hetast i Almedalen och blev Årets Snackis. I år lanseras en ny smak, helt utan öl, och kan hittas på www.almedalsdrinken.se

Anna Carlstedt, ordförande IOGT-NTO

IOGT-NTO är Sveriges största nykterhetsorganisation med cirka 32 000 medlemmar i drygt 800 lokalföreningar över hela landet.

Anna Carlstedt