Vill Systembolagets nya ordförande avskaffa monopolet?

Idag presenterades ett förslag på Kenneth Bengtsson som ny ordförande för Systembolaget. IOGT-NTO ställer sig dock frågande till hans ståndpunkt i folkhälsofrågor och detaljhandelsmonopolets framtid. I ett uttalande från den 11 augusti 2005 angående livsmedelsbutikerna i glesbygdens framtid säger Bengtsson, då VD för ICA, följande:

”Nu måste politikerna ta sitt ansvar. De kan skapa nya affärsmöjligheter genom att avskaffa statens monopol på receptfria läkemedel, spel och alkohol.”

IOGT-NTO tycker det är djupt olyckligt av regeringen att föreslå en ordförande som sagt att Systembolagets monopol borde avskaffas och vill veta vems intressen han kommer välja att företräda.

— Att föreslå en ordförande för Systembolaget som tidigare gått ut och sagt att han vill avskaffa det är häpnadsväckande. Systembolaget har ett otroligt starkt stöd av både svenska folket och politiker. Vi vet genom forskning att detaljhandelsmonopolet är ett avgörande verktyg för att hålla alkoholens skadeverkningar nere, säger Andrine Winther, vice ordförande för IOGT-NTO.

— En ordförande för Systembolaget måste ha ett folkhälsoperspektiv och en förståelse för den alkoholpolitik Sverige har. Nu måste Kenneth Bengtsson förklara hur han ser på sin roll och på Systembolagets framtid, avslutar Andrine Winther.

IOGT-NTO är Sveriges största nykterhetsorganisation med cirka 32 000 medlemmar i drygt 700 lokalföreningar över hela landet.

Andrine Winther