• IOGT-NTO/

WHO:s nya globala handlingsplan för att förebygga alkoholskador visar på behovet av en stark folkhälsobaserad alkoholpolitik

IOGT-NTO välkomnar WHO:s nya globala handlingsplan för att förebygga alkoholskador och förutsätter att Sverige tar på sig ledartröjan med att både genomföra planens nationella rekommendationer och att se till att det globala samtalet i frågan fortsätter.

Under Världshälsoförsamlingen i slutet av maj antog WHO:s medlemsländer en ny global handlingsplan för att minska alkoholskadorna i världen. Planen innehåller bl.a. rekommendationer och stöd för medlemsländer med målet att minska alkoholkonsumtionen och förebygga alkoholskador.

"Planen är en viktig milstolpe för den globala alkoholpolitiken. Nu är det viktigt att medlemsstaterna visar att planen är mer än bara ord och genomför de förslag och rekommendationer som lyfts fram i planen." säger Lucas Nilsson förbundsordförande för IOGT-NTO.

I planen listas bland annat prisregleringar, tillgänglighetsbegränsningar och förbud mot marknadsföring som de effektivaste sätten för att minska alkoholens skadeverkningar. Planen ger också WHO verktyg för att understödja länder att införa en sådan politik.

"Planen är en viktig vinst mot alkoholindustrin. Vi ser hur alkoholindustrin alltmer etablerar sig i låg- och medelinkomstländer som idag saknar en stark alkohollagstiftning. Planens rekommendationer är därför ett viktigt steg för att motverka denna trend", fortsätter Lucas Nilsson.

Dock kvarstår vissa utmaningar med planens genomförande. Tidigare handlingsplaner på alkoholområdet har bl.a. varit underfinansierade samt lågprioriterade. IOGT-NTO hoppas att Sverige kan visa väg för att säkerställa att årets plan inte går samma öde.

Sverige, som ett land med en internationellt högt ansedd alkoholpolitik, måste ta på sig ledartröjan för planens genomförande. IOGT-NTO uppmanar därför regeringen att ta initiativ till en global ministerkonferens för att säkerställa att planen går från ord till handling, avslutar Lucas Nilsson.

Lucas Nilsson

Förbundsordförande IOGT-NTO
lucas.nilsson@iogt.se

Magnus Jonsson

Vikarierande Drogpolitisk chef IOGT-NTO
magnus.jonsson@iogt.se

IOGT-NTO vill öka individens frihet och bidra till ett tryggare samhälle där ingen far illa av alkohol eller andra droger. IOGT-NTO är en religiöst och partipolitiskt obunden organisation vars verksamhet vilar på nykter grund och syftar till att stärka demokrati och solidaritet. vi är idag den viktigaste samhällsaktören med mål att minska skadorna från alkohol och andra droger.