Jobmatch Sweden satsar på Tyskland, ingår partnerskap med Rebel Recruiting

Personlighetstester används i betydligt mindre utsträckning på tyska företag än på svenska då de rekryterar. Nu ser Jobmatch Sweden möjligheter att växa kraftigt på en marknad tio gånger större än den svenska.

– Arbetspsykologiska tester med hög prediktiv validitet, som Jobmatch Talent, saknas i Tyskland och även i andra europeiska länder. Samarbetsavtalet med Rebel Recruiting är första steget till en bred europeisk satsning, säger Fredrik Nordén, Globalization Manager på Jobmatch Sweden.

Fredrik Nordén, Globalization Manager Jobmatch Sweden och Felix Schorre, vd Rebel Recruiting.

Jobmatch Sweden har det senaste året ingått affärsstrategiska partnerskap i Norge, Danmark och Finland. I och med partneravtalet med tyska Rebel Recruiting har bolaget börjat en tillväxtresa mot hela Europa.

– Rebel Recruiting är helt rätt partner att marknadsföra Jobmatch Talent. De har hög marknadskännedom, ett starkt nätverk inom HR och stora ambitioner. Vi ser långsiktigt på partnerskapet och hoppas växa tillsammans.

Rebel Recruiting grundades 2017, har huvudkontor i Köln och inriktar sig bland annat mot teknik- och marknadsbolag i hela Tyskland.

– Vi vill skapa den perfekta matchningen mellan företag och arbetssökande. Det är så vi hjälper människor till en bättre vardag och företag till att bli mer framgångsrika, säger Felix Schorre, vd Rebel Recruiting.

Jobmatch Talent har hög prediktiv validitet

Unikt för Jobmatch Talent är att testet fokuserar på arbetsprestation och har hög prediktiv validitet. Personlighetstest vid rekrytering används redan av många företag i Tyskland, dock är marknaden inte lika mogen som i Sverige.

– Det finns flera andra globala aktörer i Tyskland, men de är ofta fokuserade på personlighetsanalys. Jobmatch Talent har ett tydligt arbetslivsfokus som analyserar testtagaren utifrån hens faktiska yrkeskaraktär, säger Fredrik Nordén, Globalization Manager på Jobmatch Sweden.

Årligen genomförs mer än 40 000 Jobmatch Talent-tester, något som bolaget inom ett par år förväntar sig att kunna leverera i Tyskland. Felix Schorre på Rebel Recruiting är starkt positiv till partnerskapet:

– Jobmatch kommer hjälpa göra våra egna tjänster bättre, vi kommer arbeta både mot våra huvudbranscher teknik- och marknadsbolag och hitta nya kunder. Vi har själva testat verktyget och är imponerade över hur väl det överensstämmer med verkligheten, säger Felix Schorre, vd Rebel Recruiting.

­– Felrekryteringar är dyrt för företag. Både Jobmatch och Rebel Recruiting är innovativa och levererar lösningar som erbjuder en effektivare och snabbare rekryteringsprocess än de tjänster som finns tillgängliga, säger Fredrik Nordén, Globalization Manager på Jobmatch Sweden.

Om Jobmatch Talent
Jobmatch Talent är ett arbetspsykologiskt test för rekrytering och utveckling, såväl för enskilda medarbetare och chefer som för grupper. Testet är granskat och certifierat av DNV och utvecklat för att förutse faktisk arbetsprestation.

Läs mer om testsystemet Jobmatch Talent

Läs mer om Rebel Recruiting

För mer information:
Klaus Olsen, vd Jobmatch Sweden, 46 (0) 70 190 20 40, klaus.olsen@jobmatchtalent.com
Magnus Sjöbäck, presskontakt Jobmatch Sweden, 46 (0) 70 445 15 99, magnus.sjoback@greatness.se

Jobmatch Sweden hjälper företag att lära känna sina medarbetare med hjälp av det arbetspsykologiska testsystemet Jobmatch Talent. Testet lanserades år 2000, är certifierat av DNV enligt EFPAs senaste riktlinjer och används i såväl rekrytering som vid chefs- och medarbetarutveckling. Årligen genomförs mer än 40 000 tester. Jobmatch Talent ägs och marknadsförs av Jobmatch Sweden AB, huvudkontoret ligger i Göteborg. www.jobmatchtalent.com/sv

Snabbfakta

Arbetspsykologiska tester med hög prediktiv validitet, som Jobmatch Talent, saknas i Tyskland och även i andra europeiska länder. Samarbetsavtalet med Rebel Recruiting är första steget till en bred europeisk satsning.
Fredrik Nordén, Globalization Manager på Jobmatch Sweden.