”Nu blir det lättare att välja personlighetstest med kvalitet”

Nu är det enklare att se vilka psykologiska personlighetstester som håller önskvärd kvalitet. Efter det att DNV-GL (Det Norske Veritas), tagit över granskningen av personlighetstester i Sverige krävs nu att ett test blir godkänt, snarare än att enbart genomgå en granskning.

– Tidigare var det svårt för köpare av psykologiska tester att veta vilka som faktiskt höll måttet i exempelvis en rekryteringsprocess. Så det är mycket positivt att en oberoende certifiering och kvalitetsgranskning nu finns, säger Klaus Olsen, vd på JobMatch Sweden.

Trots de många fördelar som en ny gemensam standard och en oberoende granskning av DNV-GL medför, har den nya certifieringsprocessen haft svårt att slå igenom på den svenska marknaden. Hittills är bara ett test certifierat av DNV-GL enligt EFPA:s, den europeiska föreningen för nationella psykologföreningar, nya standard, nämligen JobMatch Talent.

– Certifikatet är en kvalitetsstämpel som intygar att vårt test fungerar som vi lovar, och jag både tror och hoppas att fler av de seriösa aktörerna på marknaden kommer certifiera sina produkter framöver, säger Klaus Olsen, vd på JobMatch Sweden.

För JobMatch Sweden som äger och marknadsför det arbetspsykologiska testet JobMatch Talent var det självklart att certifieras av DNV-GL i Sverige sedan de tagit över granskningen av personlighetstester från STP. Certifieringen innebär att det enkelt går att avgöra om ett test lever upp till de krav som ställs av EFPA.

Läs hela artikeln om den nya granskningen av psykologiska personlighetstester i Sverige.

JobMatch Talent nyhetsrum: http://news.cision.com/se/jobmatch-talent

Magnus Sjöbäck, presskontakt JobMatch Sweden, 070-445 15 99, magnus.sjoback@sjobackpr.se

JobMatch Sweden hjälper företag att lära känna sina medarbetare med hjälp av det arbetspsykologiska testsystemet JobMatch Talent. Resultaten används för att rekrytera eller utveckla medarbetare. Testet lanserades år 2000, har tills idag gjorts av över 30 000 personer och är certifierat av DNV-GL enligt EFPA. JobMatch Talent ägs och marknadsförs av JobMatch Sweden AB, huvudkontoret ligger i Göteborg. www.jobmatchtalent.com/sv

Certifikatet är en kvalitetsstämpel som intygar att vårt test fungerar som vi lovar, och jag både tror och hoppas att fler av de seriösa aktörerna på marknaden kommer certifiera sina produkter framöver.
Klaus Olsen, vd på JobMatch Sweden