K-Fastigheter köper byggrätt i Kävlinge

K-Fast Holding AB (”K-Fastigheter”) har förvärvat en byggrätt i Kävlinge tillsammans med Selihof. Förvärvet sker från ett bolag inom Wästbygg-koncernen och gäller samtliga aktier i det bolag som äger fastigheten Kävlinge Hackmästaren 1. Lagakraftvunnen detaljplan finns. Genom förrättning kommer fastigheten att delas upp mellan köparna.

På den del av den förvärvade fastigheten som ska ägas av K-Fastigheter avser bolaget uppföra cirka 25 hyresrätter i koncernens egenutvecklade koncepthus Låghus. Beräknat årligt hyresvärde uppgår till cirka 3,3 mkr. Tillträde har skett och byggstart planeras ske under 2024. Transaktionen sker i bolagsform och baseras på ett underliggande fastighetsvärde för den del som K-Fastigheter förvärvar om cirka 7 mkr.

”Kävlinge har ett utmärkt geografiskt läge och ett behov av nya bostäder. Genom förvärvet kan K-Fastigheter bygga vidare på det fastighetsbestånd bolaget redan har i Kävlinge och samtidigt bidra till att utveckla kommunen. Våra Låghus passar väl in i mixen av bostäder på orten” säger Magnus Persson, affärsutvecklingschef på K-Fastigheter.

Magnus Persson, affärsutvecklingschef,
e-post: magnus.persson@k-fastigheter.se, telefon: 010-209 61 39

K-Fastigheters målsättning som fastighetsägare är att skapa attraktiva hem med hög trivselfaktor. Koncernens verksamhet omfattar aktiv fastighetsförvaltning, projektutveckling och byggnation i egen regi. För att öka kostnadseffektiviteten och korta byggtiderna har K-Fastigheter valt att arbeta med tre egenutvecklade koncepthus som uppförs för egen förvaltning. K-Fastigheter erbjuder omkring 3 830 bostäder på flera orter i Öresundsregionen, Småland och västra Sverige samt utvärderar nya marknader i takt med ökad produktionskapacitet. Koncernens fastighetsbestånd har ett bokfört värde om 13,6 miljarder kronor med ett årligt hyresvärde uppgående till omkring 504 miljoner kronor. Sedan november 2019 handlas bolagets B-aktier på Nasdaq Stockholm (kortnamn: KFAST B). Läs mer på k-fastigheter.com

Kävlinge har ett utmärkt geografiskt läge och ett behov av nya bostäder. Genom förvärvet kan K-Fastigheter bygga vidare på det fastighetsbestånd bolaget redan har i Kävlinge och samtidigt bidra till att utveckla kommunen. Våra Låghus passar väl in i mixen av bostäder på orten.
Magnus Persson, affärsutvecklingschef på K-Fastigheter.