Årsstämma i K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB (publ)

Vid K2A:s årsstämma den 25 april 2019 fastställdes styrelsens förslag till utdelning om 20 kronor per preferensaktie, att fördelas på fyra utbetalningar om 5 kronor per preferensaktie. Årsstämman beslutade även om utdelning till preferensaktier som kan komma att emitteras med stöd av det emissionsbemyndigande och den fondemission av preferensaktier som årsstämman också fattade beslut om (se nedan). Vidare beslutade årsstämman, i enlighet med styrelsens förslag, att ingen utdelning lämnas för stamaktier utan att en värdeöverföring till innehavare av stamaktier i stället sker genom fondemission med utgivande av totalt 51 228 preferensaktier varvid innehav av femtio (50) stamaktier oavsett serie ska berättiga till en (1) ny preferensaktie.

Styrelseledamöterna och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2018.

Årsstämman beslutade om omval av styrelseledamöterna Sten Gejrot, Ludwig Holmgren, Claes-Henrik Julander, Johan Knaust, Ingrid Lindquist, Johan Ljungberg och Johan Thorell. Till styrelsens ordförande omvaldes Johan Thorell. Stämman beslutade att arvode ska utgå till styrelsens ordförande med 300 000 kronor och till övriga styrelseledamöter med 175 000 kronor, förutom verkställande direktören som inte erhåller arvode som styrelseledamot.

Stämman beslutade vidare att för tiden intill slutet av nästa årsstämma omvälja KPMG AB som bolagets revisor. Revisionsarvode utgår enligt godkänd räkning.

Stämman fastställde valberedningens förslag till principer för utseende av valberedning och dess arbete i enlighet med förslag (punkt 12) i kallelsen.

Stämman fastställde styrelsens förslag till riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare i enlighet med förslag (punkt 13) i kallelsen.

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att vid ett eller flera tillfällen fram till årsstämman 2020, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, besluta om nyemission av stamaktier av serie A, stamaktier av serie B, stamaktier av serie D, preferensaktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler. Det totala antalet stamaktier av serie A och serie D samt preferensaktier som omfattas av sådana nyemissioner får uppgå till högst 600 000 aktier. Det totala antalet stamaktier av serie B som omfattas av sådana nyemissioner får uppgå till högst ett antal motsvarande trettio (30) procent av det totala antalet aktier i bolaget efter genomförda fondemissioner enligt punkt 15 och punkt 17 i kallelsen.

Årsstämman fattade beslut om fondemission med utgivande av 51 228 nya preferensaktier varigenom bolagets aktiekapital ökar med 320 175 kronor i enlighet med förslag (punkt 15) i kallelsen.

Årsstämman beslutade om bolagsordningsändring i enlighet med förslag (punkt 16) i kallelsen.

Årsstämman fattade beslut om fondemission med utgivande av 10 245 760 nya stamaktier (5 655 808 stamaktier av serie A, 960 000 stamaktier av serie B och 3 629 952 stamaktier av serie D) varigenom aktiekapitalet ökar med 64 036 000 kronor i enlighet med förslag (punkt 17) i kallelsen.

Samtliga beslut som årsstämman fattade överensstämmer med de förslag som presenterades i kallelsen.

Johan Knaust, VD K2A, 070-740 04 50, johan.knaust@k2a.se
Christian Lindberg, CFO K2A, 070-723 39 48, christian.lindberg@k2a.se
Patrik Linzenbold, IR-chef K2A, 0708-252630, patrik.linzenbold@k2a.se

K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB (publ) är ett fastighetsbolag som äger, utvecklar och långsiktigt förvaltar hyresrätter för alla typer av boenden samt samhällsfastigheter. Bolagets marknader är Stockholm, Mälardalen och ett antal universitets- och högskoleorter i övriga Sverige. Fastighets- och projektportföljen, inklusive markanvisningar, uppgår till cirka 5 350 bostäder. K2A:s studentbostäder marknadsförs via dotterbolaget Svenska Studenthus. Se även www.k2a.se och www.svenskastudenthus.se. K2A:s preferensaktie (K2A PREF) är listad på Nasdaq First North Premier. Avanza Bank är bolagets Certified Adviser. Kontaktuppgifter: corp@avanza.se. Telefon: 08-409 421 20