Årsstämma i K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB (publ)

Årsstämma i K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB (publ) ägde rum onsdagen den 28 april 2021. Mot bakgrund av den extraordinära situation som råder till följd av covid-19 genomfördes årsstämman med poströstning, utan fysiskt deltagande. Fullständig information och handlingar kring stämmans beslut finns på bolagets hemsida, www.k2a.se.

Fastställande av balans- och resultaträkning m.m.
Årsstämman fastställde balans- och resultaträkningarna för moderbolaget och koncernen för föregående räkenskapsår samt beviljade styrelseledamöterna och den verkställande direktören ansvarsfrihet för samma period.

Disposition av bolagets resultat
Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens föreslag att vinstutdelning ska lämnas med ett belopp om 20 kr per preferensaktie, totalt 36 096 000 kr. Utdelningen ska fördelas på fyra utbetalningar om 5 kr per preferensaktie vid respektive utbetalningstillfälle. Avstämningsdagar för utdelning ska vara 10 juni 2021, 10 september 2021, 10 december 2021 och 10 mars 2022. Utdelning ska ske tredje bankdagen efter respektive avstämningsdag.

Årsstämman beslutade även att preferensaktier som kan komma att emitteras med stöd av det emissionsbemyndigande som stämman fattade beslut om ska ha rätt till vinstutdelning första gången på den avstämningsdag som infaller efter det att aktierna registrerats av Bolagsverket och förts in i aktieboken hos Euroclear Sweden AB.

Årsstämman beslutade vidare att vinstutdelning ska lämnas med ett belopp om 0,50 kr per stamaktie, totalt 8 541 080 kr. Avstämningsdag för utdelningen ska vara den 30 april 2021. Utdelningen ska ske tredje bankdagen efter årsstämman, dvs. den 5 maj 2021. Resterande vinstmedel ska balanseras in i ny räkning.

Styrelse
Årsstämman beslutade att antalet styrelseledamöter ska uppgå till sju. Till styrelseledamöter omvaldes Sten Gejrot, Ludwig Holmgren, Claes-Henrik Julander, Johan Knaust, Ingrid Lindquist, Johan Ljungberg och Johan Thorell. Till styrelsens ordförande omvaldes Johan Thorell.

Styrelsearvode
Årsstämman beslutade att styrelsearvoden ska utgå med 300 000 kr till styrelsens ordförande och 175 000 kr till var och en av övriga styrelseledamöter. Till revisionsutskottets ordförande ska ett arvode om 90 000 kr utgå och till utskottets övriga ledamöter vardera 70 000 kr. Till hållbarhetsutskottets ordförande ska ett arvode om 45 000 kr utgå och till utskottets övriga ledamöter vardera 30 000 kr. Ledamot som är anställd i K2A ska dock inte erhålla styrelsearvode.

Revisor
KPMG AB omvaldes till revisor för tiden intill slutet av nästkommande årsstämma. KPMG AB har meddelat att auktoriserade revisorn Peter Dahllöf kommer vara huvudansvarig revisor. Arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Godkännande av ersättningsrapport
Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att godkänna ersättningsrapporten.

Emissionsbemyndigande
Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om bemyndigande för styrelsen att, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt och vid ett eller flera tillfällen intill nästkommande årsstämma, fatta beslut om ökning av bolagets aktiekapital genom emission av stamaktier av serie B eller preferensaktier, eller teckningsoptioner eller konvertibler avseende sådana aktier. Det totala antalet stamaktier av serie B samt preferensaktier som omfattas av sådana emissioner får motsvara högst tio procent av aktiekapitalet i bolaget vid tidpunkten för årsstämman 2021. Förslaget med övriga villkor framgår i sin helhet i kallelsen till årsstämman.

Ändring av bolagsordningen
Årsstämman beslutade, i enighet med styrelsens förslag, att införa en ny punkt i bolagsordningen. Den nya punkten 10 i bolagsordningen innebär att styrelsen får samla in fullmakter inför en bolagsstämma samt att styrelsen inför en bolagstämma får besluta att aktieägarna ska kunna utöva sin rösträtt per post före bolagsstämman.

Johan Knaust, VD K2A, 070-740 04 50, johan.knaust@k2a.se
Johan Hähnel, IR-chef K2A, 0706-056 334, johan.hahnel@k2a.se

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 28 april 2021.

K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB - det gröna fastighetsbolaget - förvaltar hyresrätter långsiktigt för alla typer av boenden samt samhällsfastigheter. Bolagets marknader är Stockholm, Mälardalen och ett antal universitets- och högskoleorter i övriga Sverige. Fastighets- och projektportföljen, inklusive markanvisningar, uppgår till cirka 7 600 bostäder. Se även www.k2a.se. K2A:s B-aktie (K2A B) och preferensaktie (K2A PREF) är listad på Nasdaq Stockholm.