Bokslutskommuniké januari-december 2018

Stark avslutning på händelserikt år

OKT - DEC 2018

• Periodens hyresintäkter ökade till 30,0 Mkr (25,4)
  • Driftsöverskottet uppgick till 17,1 Mkr (13,2)
  • Förvaltningsresultatet uppgick till -2,3 Mkr (1,2)
  • Värdeförändringar för förvaltningsfastigheter uppgick till 116,0 Mkr (151,1)
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till 86,3 Mkr (115,1) och resultat per stamaktie(1) uppgick till 34,72 kr (47,20)
  • Totalt antal förvaltade lägenheter uppgick vid periodens slut till 1 771 (1 698)(2)

JAN - DEC 2018

• Periodens hyresintäkter ökade till 112,6 Mkr (84,4)
  • Driftsöverskottet uppgick till 73,6 Mkr (52,5)
  • Förvaltningsresultatet uppgick till 14,6 Mkr (16,4)
  • Värdeförändringar för förvaltningsfastigheter uppgick till 196,4 Mkr (270,1)
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till 173,6 Mkr (219,9) och resultat per stamaktie(1) uppgick till 65,00 kr (85,27)

1)    Ingen utspädning av antalet aktier föreligger varför resultat per aktie avser före och efter utspädning
2)    Inklusive 133 färdigställda lägenheter i Vega Park etapp 2 samt 88 färdigställda lägenheter i Glidplanet 5.

Utdelningsförslag

• Styrelsen föreslår att årsstämman 2019 beslutar om utdelning till preferensaktieinnehavare med 20,0 kronor per aktie (20,0) som ska utbetalas vid fyra tillfällen om 5,0 kronor (5,0) per preferensaktie vid vardera utdelningstillfälle.
  • Styrelsen föreslår att årsstämman 2019 beslutar om en värdeöverföring till stamaktieägare av serie A och serie D med ett totalt belopp om cirka 11,6 Mkr (11,6). Värdeöverföring sker genom en fondemission med utgivande av preferensaktier riktad till stamaktieägare av serie A och D, varvid 50 stamaktier på avstämningsdagen berättigar till en (1) ny preferensaktie. Värdeöverföringen påverkar initialt inte bolagets likvida medel.

– 2018 präglades, liksom föregående år, av hög aktivitet i K2A. Totalt färdigställdes 368 bostäder i Västerås, Enköping och Lund där uthyrning påbörjats och med successiv inflyttning i början av 2019. Därmed kommer antalet förvaltade bostäder att växa från 1 771 vid årsskiftet till 2 087 under första kvartalet 2019. Merparten av dessa är nyproduktion enligt K2A:s egenutvecklade koncept med yteffektiva lägenheter uppförda i trä. K2A har ambitionen att fortsätta expandera verksamheten genom huvudsakligen nyproduktion av hyresbostäder för att ägas långsiktigt. Hyresintäkterna ökade under året med 33,4 procent till 112,6 Mkr och driftsöverskottet ökade med 40,2 procent till 73,6 Mkr. Investeringsverksamheten var fortsatt hög. Totalt investerades 530 Mkr i projekt och fastighetsvärdet översteg, vid utgången av året, 3 miljarder kronor - ytterligare en milstolpe för K2A, kommenterar Johan Knaust, VD för K2A.

Johan Knaust, VD, K2A, 0707-400 450, johan.knaust@k2a.se
Christian Lindberg, CFO, K2A, 070-723 39 48, christian.lindberg@k2a.se
Patrik Linzenbold, IR-chef, K2A, 0708-25 26 30, patrik.linzenbold@k2a.se

Denna information är sådan information som K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande klockan 17:35 CEST den 20 februari 2019.

K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB (publ) är ett fastighetsbolag som äger, utvecklar och långsiktigt förvaltar hyresrätter för alla typer av boenden samt samhällsfastigheter. Bolagets marknader är Stockholm, Mälardalen och ett antal universitets- och högskoleorter i övriga Sverige. Fastighets- och projektportföljen, inklusive markanvisningar, uppgår till cirka 5 200 bostäder, varav cirka 2 850 studentbostäder och cirka 2 150 hyresbostäder. K2A:s studentbostäder marknadsförs via dotterbolaget Svenska Studenthus. Se även www.k2a.se och www.svenskastudenthus.se. K2A:s preferensaktie (K2A PREF) är listad på Nasdaq First North Premier. Avanza Bank är bolagets Certified Adviser och har kontaktuppgifter: email – corp@avanza.se, telefon – 08-409 421 20.