Delårsrapport januari - mars 2019

JAN-MAR 2019
  • Periodens hyresintäkter ökade till 33,9 Mkr (27,8)
  • Driftsöverskottet uppgick till 20,3 Mkr (15,7)
  • Förvaltningsresultatet uppgick till 3,3 Mkr (4,1)
  • Värdeförändringar för förvaltningsfastigheter uppgick till 66,3 Mkr (45,8)
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till 46,3 Mkr (39,3) och resultat per stamaktie1uppgick till 16,53 kr (14,55)
  • Totalt antal förvaltade lägenheter uppgick vid periodens slut till 2 087 (1 7192)
  • Periodens hyresintäkter ökade till 112,6 Mkr (84,4)
  • Driftsöverskottet uppgick till 73,6 Mkr (52,5)
  • Förvaltningsresultatet uppgick till 14,6 Mkr (16,4)
  • Värdeförändringar för förvaltningsfastigheter uppgick till 196,4 Mkr (270,1)
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till 173,6 Mkr (219,9) och resultat per stamaktie uppgick till 65,00 kr (85,27)
  • Totalt antal förvaltade lägenheter uppgick vid periodens slut till 1 771 (1 698)
- K2A fortsätter att utvecklas starkt och inledningen på 2019 var inget undantag. Under kvartalet påbörjades inflyttning i 120 färdigställda studentbostäder i Lund, 116 hyresbostäder i Västerås och 80 hyresbostäder i Enköping. Antal förvaltade bostäder ökade under kvartalet till 2 087 jämfört med 1 719 under samma period föregående år, motsvarande en ökning om 21 procent. Merparten av dessa är nyproduktion enligt K2A:s egenutvecklade koncept med yteffektiva lägenheter uppförda i trä. Vi förvaltar idag bostäder i sammanlagt tolv svenska städer, en ökning från nio vid samma period föregående år. Hyresintäkterna ökade under kvartalet med 22,2 procent till 33,9 Mkr och driftsöverskottet ökade med 29,6 procent till 20,3 Mkr. Ökningen i hyresintäkter och driftsöverskott är en följd av inflyttning i ett ökat antal förvaltningsobjekt. Under första kvartalet investerade vi totalt 107 Mkr i projekt och vid utgången av mars uppgick fastighetsvärdet till 3 305 Mkr. Vid utgången av perioden hade K2A en total projektportfölj med potential att utveckla ytterligare 2 866 nyproducerade hyresbostäder, kommenterar Johan Knaust, vd för K2A.

Johan Knaust, VD, 0707­400 450, johan.knaust@k2a.se

Christian Lindberg, CFO, 070­723 39 48, christian.lindberg@k2a.se

Patrik Linzenbold, IR-chef, 070-825 26 30, patrik.linzenbold@k2a.se

Denna information är sådan information som K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande klockan 14:45 CEST den 25 april 2019.

K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB (publ) är ett fastighetsbolag som äger, utvecklar och långsiktigt förvaltar hyresrätter för alla typer av boenden samt samhällsfastigheter. Bolagets marknader är Stockholm, Mälardalen och ett antal universitets- och högskoleorter i övriga Sverige. Fastighets- och projektportföljen, inklusive markanvisningar, uppgår till cirka 5 350 bostäder. K2A:s studentbostäder marknadsförs via dotterbolaget Svenska Studenthus. Se även www.k2a.se och www.svenskastudenthus.se. K2A:s preferensaktie (K2A PREF) är listad på Nasdaq First North Premier. Avanza Bank är bolagets Certified Adviser. Kontaktuppgifter: corp@avanza.se. Telefon: 08-409 421 20