Delårsrapport januari-mars 2017: K2A:s totala portfölj har växt till drygt 3 600 bostäder

• Periodens hyresintäkter ökade till 19,7 Mkr (8,8)
  • Förvaltningsresultatet ökade till 6,0 Mkr (2,1)
  • Värdeförändringar på fastigheter uppgick till 63,7 Mkr (-)
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till 54,3 Mkr (2,1), motsvarande 18,02 kronor* (-0,60) per stamaktie
  • Totalt antal färdigställda/förvaltade lägenheter uppgick vid periodens slut till 1 111.

– K2A utvecklas snabbt och i slutet av perioden hade vår totala bostadsportfölj, inklusive projekt och markanvisningar, växt till drygt 3 600 lägenheter, och då ingår inte vårt senaste förvärv, 306 studentbostäder i Örebro, som vi tillträder först efter sommaren, kommenterar Johan Knaust, VD för K2A.

– Samtidigt ökar hyresintäkter och förvaltningsresultat i takt med att bostäderna färdigställs och hyrs ut. Hyresintäkterna mer än fördubblades jämfört med första kvartalet 2016 medan förvaltningsresultatet tredubblades, fortsätter Johan Knaust.

– Det är särskilt glädjande att vi har ett kontinuerligt tillflöde av nya markanvisningar på våra prioriterade orter, senast universitets- och högskoleorterna Lund, Växjö, Örebro, Karlstad, Gävle och Sundsvall, avslutar Johan Knaust.

*Resultat per stamaktie efter utdelning till preferensaktieägare.

Johan Knaust, VD, K2A, 0707-400 450, johan.knaust@k2a.se

Mats Berg, Press- och IR-kontakt, 0733-87 18 20, mats.berg@k2a.se

Denna information är sådan information som K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande klockan 13.15 CET den 10 maj 2017.

K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB (publ) är ett fastighetsbolag som äger, utvecklar och långsiktigt förvaltar hyresrätter för alla typer av boenden samt samhällsfastigheter. Bolagets marknader är Mälardalen och ett antal universitets- och högskoleorter i övriga Sverige. Fastighets- och projektportföljen, inklusive markanvisningar, uppgår till cirka 3 600 bostäder, varav cirka 2 100 studentbostäder. K2A:s studentbostäder marknadsförs via dotterbolaget Svenska Studenthus. Se även www.k2a.se och www.svenskastudenthus.se. K2A:s preferensaktie (K2A PREF) är listad på First North Premier. Avanza Bank är bolagets Certified Adviser.