K2A är årets vinnare i Symbios – utmärkelsen som prisar ansvarsfullt företagande

Fastighetsbolaget K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB är ett av de vinnande bolagen i Symbios – utmärkelsen som prisar svenska bolag som lyckas kombinera ansvarstagande med lönsam tillväxt. Juryn lyfter i sin motivering särskilt fram K2A:s ansvarstagande profil i en ständigt aktuell bransch.

– Vi är väldigt stolta över att ta emot utmärkelsen och hoppas att den kan bidra till att fler uppmärksammar kopplingen mellan hållbarhet, långsiktighet och lönsamhet – även inom fastighetsbranschen. Det är självklart för oss att framtidens bostadsbolag måste kunna bygga bort bostadsbristen utan att bidra till klimatkrisen, säger Johan Knaust, vd på K2A.

Den årliga utmärkelsen Symbios tilldelas tre svenska företag som kombinerar lönsamhet med hänsyn till såväl människor som planet och därmed visar att affärsnytta och ansvarstagande kan samexistera på ett effektivt sätt. När priset nu delas ut för andra gången står det klart att en av årets vinnare är det gröna fastighetsbolaget K2A, som bygger och förvaltar Svanenmärkta hyresrätter i trä.

– Det känns otroligt roligt att få gratulera K2A som en av årets vinnare! Givet fastighetsbranschens storlek och betydelse för, samt påverkan på, samhället så finns ett stort behov av goda exempel på hur man skapar lönsam tillväxt utan att kompromissa med sin omsorg för omvärlden. Här har K2A utmärkt sig som ett bolag som är värt att hålla ögonen på för framtiden, säger Jakob Birgersson, juryns ordförande och Managing Partner på managementkonsultbolaget Cupole.

Urvalsprocessen för Symbios vilar på ett omfattande analysarbete som initialt omfattar drygt en miljon svenska företag. Efter vidare gallring enligt People, Planet och Profit har de vinnande bolagen beslutats av en välrenommerad jury bestående av Sara Resvik, vd för Backing Minds, Kia Orback Pettersson, bland annat styrelseordförande för ÅWL Arkitekter, Mattias Holmström, partner på Altor, Carina Lundberg Markow, med en bakgrund inom ansvarsfulla investeringar på Folksam, Paul Stormoen, vd för förra årets vinnare OX2 samt juryns ordförande Jakob Birgersson.

”Likt ett fönster mot framtiden så visar K2A hur en ansvarstagande profil kan bygga både bostäder och tillväxt i en ständigt aktuell bransch”, lyder juryns motivering till K2A:s vinst.

Övriga vinnare i årets utmärkelse är techföretaget Centiro och livsmedelskoncernen Midsona. Bakom Symbios står det svenska managementkonsultbolaget Cupole som vill belysa vikten av ansvarsfullt företagande och genom den årsvisa utmärkelsen hylla de företag som har bevisat sig på området.

Pontus Ekerljung, pr-chef, 073-024 36 00, pontus.ekerljung@k2a.se
Helena Wickström, projektledare för Cupole Symbios, helena.wickstrom@cupole.se

K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB – det gröna fastighetsbolaget – förvaltar hyresrätter långsiktigt för alla typer av boenden samt samhällsfastigheter. Bolagets marknader är Stockholm, Mälardalen och ett antal universitets- och högskoleorter i övriga Sverige. Se även www.k2a.se. K2A:s B-aktie (K2A B) och preferensaktie (K2A PREF) är noterade på Nasdaq Stockholm.

Citat

Vi är väldigt stolta över den här utmärkelsen och hoppas att den kan bidra till att fler uppmärksammar kopplingen mellan hållbarhet, långsiktighet och lönsamhet – även inom fastighetsbranschen. Det är självklart för oss att framtidens bostadsbolag måste kunna bygga bort bostadsbristen utan att bidra till klimatkrisen.
Johan Knaust, vd på K2A
Det känns otroligt roligt att få gratulera K2A som en av årets vinnare! Givet fastighetsbranschens storlek och betydelse för, samt påverkan på, samhället så finns ett stort behov av goda exempel på hur man skapar lönsam tillväxt utan att kompromissa med sin omsorg för omvärlden. Här har K2A utmärkt sig som ett bolag som är värt att hålla ögonen på för framtiden.
Jakob Birgersson, juryns ordförande
Likt ett fönster mot framtiden så visar K2A hur en ansvarstagande profil kan bygga både bostäder och tillväxt i en ständigt aktuell bransch.
Symbios jury