K2A återbetalar obligationer om 400 miljoner

K2A Knaust & Andersson Fastigheter återbetalar seniora icke-säkerställda gröna obligationslån om 400 Mkr som K2A emitterade i augusti 2020 med slutgiltigt förfall den 28 augusti 2023. Återbetalning av obligationslån finansieras med egna likvida medel.

Inlösen sker till 100 procent av obligationernas nominella belopp jämte upplupen ränta i enlighet med obligationsvillkoren. Beloppet motsvarar 27 procent av bolagets obligationsskuld och 31 procent av bolagets totala lån med rörlig ränta. Andelen räntesäkrade lån för K2A, proforma per 30 juni 2023, blir efter inlösen 86 procent.

–  Under våren genomförde K2A två större fastighetsförsäljningar till bokfört värde. Ett bevis på att de tillgångar K2A förvaltar – nyproducerade och miljöcertifierade hyresbostäder med hög standard i bra lägen på växande orter – är attraktiva tillgångar, även på en svagare transaktionsmarknad. Försäljningarna innebär också att vi idag har en betydande kassa. Genom att minska belåningen, istället för att söka refinansiering när denna obligation förfaller, stärker vi våra nyckeltal framåt, säger Johan Knaust, vd på K2A.

Christian Lindberg, vice vd, 070-723 39 48, christian.lindberg@k2a.se

Pontus Ekerljung, pr-chef, 073-024 36 00, pontus.ekerljung@k2a.se

K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB – det gröna fastighetsbolaget – förvaltar hyresrätter långsiktigt för alla typer av boenden samt samhällsfastigheter. Bolagets marknader är Stockholm, Mälardalen och ett antal universitets- och högskoleorter i övriga Sverige. Se även www.k2a.se. K2A:s B-aktie (K2A B) och preferensaktie (K2A PREF) är noterade på Nasdaq Stockholm.

Under våren genomförde K2A två större fastighetsförsäljningar till bokfört värde. Ett bevis på att de tillgångar K2A förvaltar – nyproducerade och miljöcertifierade hyresbostäder med hög standard i bra lägen på växande orter – är attraktiva tillgångar, även på en svagare transaktionsmarknad. Försäljningarna innebär också att vi idag har en betydande kassa. Genom att minska belåningen, istället för att söka refinansiering när denna obligation förfaller, stärker vi våra nyckeltal framåt.
Johan Knaust, vd K2A