K2A beviljas bygglov för studentbostäder i Visby

K2A har beviljats bygglov för att uppföra 74 tillfälliga studentbostäder i Visby, där det råder bostadsbrist för studenter. Beslutet gör det möjligt att omedelbart påbörja projektet samt att ha de nya bostäderna inflyttningsklara redan till höstterminens start. Det byggstartade projektet utgör en del av Visby Korpralen, vilket är en av de markanvisningar som K2A kommunicerade den 20 december 2021.

– Vi är glada över att kunna hjälpa till med att hantera den akuta bostadsbristen för studenterna i Visby, samtidigt som vi arbetar vidare mot fler klimatsmarta permanenta studentbostäder på längre sikt, säger Johan Knaust, vd på K2A.

Antalet studentbostäder i Visby räcker inte till när Visby växer som universitetsort. Eftersom detaljplanen för den aktuella fastigheten ännu inte tillåter bostäder finns det ingen möjlighet för bygglov för permanenta bostäder. Nu har miljö- och byggnadsnämnden beviljat bygglov för tillfälliga studentbostäder vilket skapar möjlighet för K2A att leverera 74 inflyttningsklara studentbostäder redan till starten av årets hösttermin.

När en ny detaljplan vunnit laga kraft, som möjliggör uppförandet av permanenta studentbostäder på fastigheten, kommer de 74 tillfälliga studentbostäderna att monteras ned och ersättas av 150 permanenta bostäder som ska uppföras på samma fastighet.

Fastigheten ligger inom området Artilleriet i Visby. De 150 permanenta studentbostäderna kommer att miljöcertifieras enligt Svanen och klassificeras som mörkgrön enligt CICERO:s metodik, som även ligger till grund för klassningen av K2A:s ramverk för gröna aktier.

K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB - det gröna fastighetsbolaget - förvaltar hyresrätter långsiktigt för alla typer av boenden samt samhällsfastigheter. Bolagets marknader är Stockholm, Mälardalen och ett antal universitets- och högskoleorter i övriga Sverige. Se även www.k2a.se. K2A:s B-aktie (K2A B) och preferensaktie (K2A PREF) är noterade på Nasdaq Stockholm.

Vi är glada över att kunna hjälpa till med att hantera den akuta bostadsbristen för studenterna i Visby, samtidigt som vi arbetar vidare mot fler klimatsmarta permanenta studentbostäder på längre sikt.
Johan Knaust, vd på K2A