K2A byggstartar 83 hyresbostäder i Umeå

K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB (publ) har idag tillträtt fastigheten Äppellunden 1 i Umeå. På fastigheten kommer 83 nyproducerade, miljöcertifierade bostäder att uppföras. Projektet påbörjades under oktober 2021 och bedöms färdigställas under andra kvartalet 2023. K2A avtalade om att förvärva Äppellunden 1 i april 2021 från säljaren Bonava, som kommer att bygga och färdigställa projektet i dess helhet. K2A finansierar entreprenaden löpande under projektet och slutbetalning sker i samband med inflyttning av de färdigställda byggnaderna. K2A avser att finansiera projektet genom banklån samt eget kapital.

Fastigheten ligger i stadsdelen Tomtebo gård och projektet kommer att miljöcertifieras enligt Svanen och klassificeras som mellangrön enligt CICERO:s metodik, som även ligger till grund för klassningen av K2A:s ramverk för gröna aktier. Fastigheten kommer att ha låg energianvändning med rätt till energibonus och investeringsstöd. Bostäderna kommer vara ett till fyra rum och kök och den uthyrningsbara arean är cirka 3 850 kvm. Hyresvärdet bedöms uppgå till 8 Mkr på årsbasis.

K2A äger sedan tidigare Roten 1 i Umeå med 277 studentbostäder och tillsammans med Äppellunden 1 kommer fastighetsbeståndet att uppgå till 360 bostäder i Umeå.

- Umeå är en attraktiv stad med starkt näringsliv och universitet. Vi är glada över att nu kunna byggstarta våra första hyresbostäder i Umeå som ett komplement till våra befintliga studentbostäder vid universitetet. Utöver Svanencertifieringen och fastighetens låga energianvändning med bland annat solceller så innehåller projektet sociala kvalitéer i form av utegym på gården samt lokal för distansarbete för de boende, kommenterar Johan Knaust, VD för K2A.

Johan Knaust, VD, 070-740 04 50, johan.knaust@k2a.se
Christian Lindberg, vice VD, 070-723 39 48, christian.lindberg@k2a.se

Ola Persson, CFO, 070-832 99 93, ola.persson@k2a.se

K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB - det gröna fastighetsbolaget - förvaltar hyresrätter långsiktigt för alla typer av boenden samt samhällsfastigheter. Bolagets marknader är Stockholm, Mälardalen och ett antal universitets- och högskoleorter i övriga Sverige. Se även www.k2a.se. K2A:s B-aktie (K2A B) och preferensaktie (K2A PREF) är noterade på Nasdaq Stockholm.

Umeå är en attraktiv stad med starkt näringsliv och universitet. Vi är glada över att nu kunna byggstarta våra första hyresbostäder i Umeå som ett komplement till våra befintliga studentbostäder vid universitetet. Utöver Svanencertifieringen och fastighetens låga energianvändning med bland annat solceller så innehåller projektet sociala kvalitéer i form av utegym på gården samt lokal för distansarbete för de boende.
Johan Knaust, VD på K2A