K2A-fastighet prisas i Järfälla

K2A:s fastighet Luftseglaren är 2024 års vinnare av Järfälla kommuns pris Byggnadsmärket. Priset är instiftat för att främja vården av kulturhistoriskt, arkitektoniskt och miljömässigt värdefulla byggnader, samt för att uppmuntra till en god och hållbar byggnadskultur. Prisutdelningen skedde i samband med kommunfullmäktiges sammanträde tidigare denna vecka.

– Det byggs mycket i Järfälla och konkurrensen är tuff. Därför är vi extra stolta och glada över den här utmärkelsen. Att motiveringen fokuserar på hur byggnaderna samverkar med stadsdelen i övrigt ser vi som ett tydligt tecken på att det är fler än vi som ser att framtidens hus byggs i trä, säger Johan Knaust, vd på K2A.

Luftseglaren består av 199 studentlägenheter, sex LSS-bostäder och en förskola. Bostäderna stod färdiga för inflytt i januari 2022. I miljö- och byggnadsnämndens motivering lyfts särskilt Luftseglarens starka arkitektoniska uttryck och genomförande fram, som med en sammanhållen komposition och väl förankrade byggnadsvolymer skapar en självsäker gestalt. Nämnden menar att fastigheten harmoniserar väl med omgivande gaturum och stadsdelen i stort, vilket bidrar till en stark och hållbar stadsdelsutveckling.

Studentboendet Luftseglaren är ritat av Reflex Arkitekter.

Pontus Ekerljung, pr-chef, 073-024 36 00, pontus.ekerljung@k2a.se

K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB – det gröna fastighetsbolaget – förvaltar hyresrätter långsiktigt för alla typer av boenden samt samhällsfastigheter. Bolagets marknader är Stockholm, Mälardalen och ett antal universitets- och högskoleorter i övriga Sverige. Se även www.k2a.se. K2A:s B-aktie (K2A B) och preferensaktie (K2A PREF) är noterade på Nasdaq Stockholm.

Citat

Det byggs mycket i Järfälla och konkurrensen är tuff. Därför är vi extra stolta och glada över den här utmärkelsen. Att motiveringen fokuserar på hur byggnaderna samverkar med stadsdelen i övrigt ser vi som ett tydligt tecken på att det är fler än vi som ser att framtidens hus byggs i trä.
Johan Knaust, vd K2A