K2A förvärvar bostadsfastighet i Luleå för 184 Mkr – Bygger ytterligare 95 miljöcertifierade hyresbostäder

K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB (publ) har tecknat avtal om att förvärva fastigheten Glidet 1 i Luleå, där 95 bostäder kommer att utvecklas. Säljare är Lerstenen och transaktionen baseras på ett fastighetsvärde om cirka 184 Mkr. Lerstenen kommer att finansiera, bygga och färdigställa projektet i dess helhet och K2A tillträder fastigheten efter färdigställt projekt, vilket bedöms ske under det andra kvartalet 2023. K2A har erlagt en handpenning vid ingående av avtalet och resterande betalning i samband med tillträde av de färdigställda fastigheterna. K2A avser att finansiera förvärvet genom banklån samt eget kapital.

Fastigheten kommer att omfatta totalt 95 hyreslägenheter med en uthyrningsbar area på cirka 4 600 kvm. Hyresvärdet beräknas uppgå till cirka 9 Mkr på årsbasis. Projektet ligger i Kronanområdet cirka 3 km från centrala Luleå och är en del av ett större utvecklingsområde som totalt väntas tillföra cirka 7 000 invånare i stadsdelen samt bostäder i olika upplåtelseformer, skolor, idrottshall och eget stadsdelscentrum med butiker och restauranger.

- Det är verkligen roligt att vi på kort tid nu tecknat två avtal om att bygga hyresbostäder i Luleå. Staden är en studentstad med aktivt näringsliv. Projektet är en del av en ny modern stadsdel i centrala Luleå, och är helt i linje med vår ambition att bli rikstäckande på hållbara bostäder i växande studentstäder, kommenterar Johan Knaust, VD för K2A.

Projektet kommer att miljöcertifieras enligt Miljöbyggnad Silver och motsvara mellangrön, dvs den näst högsta miljöklassen enligt Ciceros ramverk.

Efter förvärvet består K2A:s bestånd i Luleå av två projekt som i slutet av 2023 planeras vara bebyggda med totalt 210 hyresbostäder.

Johan Knaust, VD, 070-740 04 50, johan.knaust@k2a.se

Johan Hähnel, IR-chef K2A, 0706–056 334, johan.hahnel@k2a.se

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 8 mars 2021.

K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB - det gröna fastighetsbolaget - förvaltar hyresrätter långsiktigt för alla typer av boenden samt samhällsfastigheter. Bolagets marknader är Stockholm, Mälardalen och ett antal universitets- och högskoleorter i övriga Sverige. Fastighets- och projektportföljen, inklusive markanvisningar, uppgår till cirka 7 300 bostäder. Se även www.k2a.se. K2A:s B-aktie (K2A B) och preferensaktie (K2A PREF) är listad på Nasdaq Stockholm.