K2A förvärvar fastighet i Bromma för framtida bostadsutveckling

K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB (publ) har tecknat avtal om att, via bolag, förvärva fastigheten Stockholm Isaberg 1. Avsikten är att inleda en detaljplaneprocess för att skapa bostadsbyggrätter om cirka 5 000 kvm BTA i ett strategiskt läge i Bromma/Ulvsunda.

Fastigheten har idag en tvåvåningsbyggnad med en hyresgäst vars hyresavtal löper till och med den 31 augusti 2023. Ulsvundaområdet är ett välkänt industriområde nära centrala Stockholm med goda kommunikationsmöjligheter och närhet till både befintliga bostadsområden och flera pågående bostadsprojekt samt kommersiella stråk och grönområden. En detaljplaneprocess kommer att inledas med avsikt att skapa en bostadsbyggrätt med bedömd byggstart 2025. K2A har som mål att alla nyproducerade bostäder ska miljöcertiferas enligt Svanen och ha den högsta miljöklassificeringen mörkgrön i enlighet med K2A:s gröna ramverk.

–Vi stärker K2A:s ställning i Stockholm genom förvärvet av den här fastigheten i Bromma/Ulvsunda, som är ett av få kvarvarande industriområden med byggrättspotential i bra läge nära centrala Stockholm. Utveckling av denna fastighet är en satsning helt i linje med våra tillväxtmål för Stockholm, kommenterar Johan Knaust, VD för K2A.

Johan Knaust, VD K2A, 070-740 04 50, johan.knaust@k2a.se
Christian Lindberg, Vice VD K2A, 070-723 39 48, christian.lindberg@k2a.se
Patrik Linzenbold, IR-chef K2A, 070-825 26 30, patrik.linzenbold@k2a.se

K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB - det gröna fastighetsbolaget - förvaltar hyresrätter långsiktigt för alla typer av boenden samt samhällsfastigheter. Bolagets marknader är Stockholm, Mälardalen och ett antal universitets- och högskoleorter i övriga Sverige. Fastighets- och projektportföljen, inklusive markanvisningar, uppgår till cirka 6 800 bostäder. Se även www.k2a.se. K2A:s B-aktie (K2A B) och preferensaktie (K2A PREF) är listad på Nasdaq Stockholm.