K2A förvärvar fastighet i Vinsta för framtida bostadsutveckling

K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB (publ) har tecknat avtal om att, via bolag, förvärva fastigheten Stockholm Skutkrossen 16 i Vinsta. Fastigheten omfattas av ett pågående planprogram för bostadsbyggrätter om cirka 60-70 hyresbostäder i ett strategiskt intressant läge mellan Hässelby och Vällingby i västra Stockholm. Transaktionen baseras på ett fastighetsvärde om 8 Mkr. K2A avser att finansiera förvärvet genom banklån och eget kapital.

Fastigheten ligger i Vinsta industriområde där Stockholm stad har som ambition att utveckla området och angränsande Johannelund till en ny stadsdel med 5 000 bostäder och 4 000 arbetsplatser tillsammans med annan samhällsservice och parker. Den aktuella fastigheten har idag en byggnad i ett plan uppförd 1967.

Det pågående planprogrammet bedöms avslutas i slutet av 2021, vilket skulle innebära detaljplanestart 2022 och möjlig byggstart under 2026.

–För oss på K2A är det här ett litet men mycket spännande förvärv där vi får vara med i en tidig fas och påverka hållbarhetstanken i ett framtida byggrättsprojekt. Vinsta är ett område med stor utvecklingspotential och vi bedömer att det redan idag finns stor enighet om att utveckla det till en ny levande stadsdel för boende och lokalt näringsliv. Ett projekt i Stockholm med etablerad infrastruktur, stora grönområden och närhet till det planerade Förbifart Stockholm gör läget särskilt intressant, kommenterar Johan Knaust, VD för K2A.

Johan Knaust, VD K2A, 070-740 04 50, johan.knaust@k2a.se
Christian Lindberg, Vice VD K2A, 070-723 39 48, christian.lindberg@k2a.se
Patrik Linzenbold, IR-chef K2A, 070-825 26 30, patrik.linzenbold@k2a.se

K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB - det gröna fastighetsbolaget - förvaltar hyresrätter långsiktigt för alla typer av boenden samt samhällsfastigheter. Bolagets marknader är Stockholm, Mälardalen och ett antal universitets- och högskoleorter i övriga Sverige. Fastighets- och projektportföljen, inklusive markanvisningar, uppgår till cirka 6 800 bostäder. Se även www.k2a.se. K2A:s B-aktie (K2A B) och preferensaktie (K2A PREF) är listad på Nasdaq Stockholm.