K2A förvärvar husfabrik

K2A har förvärvat fastigheten Valdemarsvik 5:9 som inrymmer produktionsanläggning för tillverkning av trähus och standardiserade bostadsenheter i trä. K2A:s totala åtagande, inklusive rörelsen, uppgår till cirka 8,5 Mkr.

Säljare är Västkuststugan-koncernen. Fabriken i Valdemarsvik, som före förvärvet varit verksam under namnet S:t Anna Hus, tillträds per 2015-06-03.

Tillverkningskapaciteten uppgår med dagens bemanning om 29 anställda till cirka 300 enheter per år.

– K2A är i en stark uppbyggnadsfas med ett flertal pågående bostadsprojekt och genom förvärvet förstärker och säkerställer vi leveranskapacitet i en marknadssituation där efterfrågan på standardiserade bostadsenheter i trä ökar starkt, kommenterar Johan Knaust, VD K2A.

– Fabriken i Valdemarsvik är en välkänd och mycket erfaren producent av trähus och det är med stor glädje vi hälsar verksamheten och våra nya medarbetare välkomna till K2A-familjen, avslutar Johan Knaust.

Johan Knaust, VD K2A, 0707-400 450, johan.knaust@k2a.se

Informationen lämnades för offentliggörande kl 16.45 den 3 juni 2015

----------------------------------------------------------------------------------------------------

K2A är ett fastighetsbolag som äger, utvecklar och långsiktigt förvaltar hyresrätter för alla typer av boenden samt samhällsfastigheter. Bolagets marknader är Mälardalen och ett antal universitets- och högskoleorter i övriga Sverige. Fastighets- och projektportföljen uppgår till cirka 1 500 bostäder, varav cirka 1 000 studentbostäder. K2A:s studentbostäder marknadsförs via dotterbolaget Svenska Studenthus. Se även www.k2a.se och www.svenskastudenthus.se. K2A:s preferensaktie (K2A PREF) är listad på First North Premier. Avanza Bank är bolagets Certified Adviser.