K2A förvärvar resterande aktier i Svenska Studenthus AB

K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB (publ) ("K2A"), har idag via helägt dotterbolag förvärvat resterande 25 procent av aktierna i Svenska Studenthus AB ("SSH"), ett dotterbolag till K2A. Den totala köpeskillingen för aktierna uppgår till cirka 187 MSEK varav 83,5 MSEK betalas kontant och 103,2 MSEK betalas med 240 000 nyemitterade stamaktier av serie B till en teckningskurs om 430 SEK per B-aktie. Säljare är JEFF Intressenter AB. K2A har ägt 75 procent av aktierna i SSH sedan dess bildande.

Nyemissionen av 240 000 B-aktier innebär att antalet aktier i K2A ökar från 3 775 012 till 4 015 012 aktier fördelat på 1 413 952 stamaktier av serie A, 240 000 stamaktier av serie B, 907 488 aktier av serie D och 1 453 572 preferensaktier. Nyemissionen innebär en utspädning om cirka 6,0 procent i förhållande till det totala antalet utestående aktier i K2A och 1,4 procent av rösterna.

Nyemissionen ryms inom K2A:s styrelses bemyndigande. Den kontanta delen av köpeskillingen och den riktade emissionen kommer att tecknas och betalas av säljaren på tillträdesdagen som är idag.

SSH har historiskt konsoliderats i K2A-koncernens räkenskaper och förvärvet av minoritetsandelen är en konsekvens av K2A:s planer för en börsnotering av bolagets aktier. Styrelsen bedömer att förvärvet ökar transparensen och förståelsen av K2A:s verksamhet, säger Johan Knaust, vd K2A.

Om Svenska Studenthus AB

SSH är ett rikstäckande studentbostadsbolag och äger idag studentlägenheter i Stockholm, Lund, Gävle, Kiruna, Umeå och Örebro. Bolaget har som mål för verksamheten att bli Sveriges största privatägda studentbostadsföretag och som erbjuder den bästa bostaden under studenttiden. Bolaget förvaltar cirka 1 400 studentbostäder.

Johan Knaust, VD K2A, 070-740 04 50, johan.knaust@k2a.se
Christian Lindberg, CFO K2A, 070-723 39 48, christian.lindberg@k2a.se
Patrik Linzenbold, IR-chef K2A, 0708-25 26 30, patrik.linzenbold@k2a.se

K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB (publ) är ett fastighetsbolag som äger, utvecklar och långsiktigt förvaltar hyresrätter för alla typer av boenden samt samhällsfastigheter. Bolagets marknader är Stockholm, Mälardalen och ett antal universitets- och högskoleorter i övriga Sverige. Fastighets- och projektportföljen, inklusive markanvisningar, uppgår till cirka 5 200 bostäder. K2A:s studentbostäder marknadsförs via dotterbolaget Svenska Studenthus. Se även www.k2a.se och www.svenskastudenthus.se. K2A:s preferensaktie (K2A PREF) är listad på Nasdaq First North Premier. Avanza Bank är bolagets Certified Adviser. Kontaktuppgifter: corp@avanza.se. Telefon: 08-409 421 20