K2A förvärvar samhällsfastigheter i Mälardalen för 110 Mkr

K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB (publ) har idag tecknat avtal om att förvärva samt tillträtt fem samhällsfastigheter med LSS-boenden i Mälardalen. Säljare är Bällstaudde Projektutveckling AB och transaktionen baseras på ett sammanlagt fastighetsvärde om cirka 110 Mkr. Förvärvet kommer att finansieras genom banklån samt eget kapital.

De fem fastigheterna innehåller sex lägenheter vardera, inklusive personal- och gemensamma ytor, med en total uthyrningsbar area om cirka 2 320 kvm. Det sammanlagda hyresvärdet beräknas uppgå till cirka 7 Mkr på årsbasis. Fastigheterna har ingångna hyresavtal med Nytida AB med återstående avtalstid på 12 till 14 år. Nytida AB är en del av Ambea-koncernen som är Sveriges största omsorgsaktör.

Förvärvet avser samtliga aktier i fem aktiebolag som vardera äger fastigheterna Strängnäs Norra Skogen 1:12, Strängnäs Laven 20, Strängnäs Engel 2, Heby Lilla Ramsjö 2:51 och Katrineholm Ratten 2. Fastigheterna ligger i tätorterna Strängnäs, Mariefred och Åkers styckebruk i Strängnäs kommun, Morgongåva i Heby kommun samt Katrineholm i Katrineholms kommun. K2A har tillträtt förvärven den 10 december 2020.

Gröna samhällsfastigheter i trä

LSS-boendena är uppförda 2018 till 2020 och med stomme och fasad i trä. Trästommen tillsammans med byggnadernas energieffektiva utformning gör att fastigheterna motsvarar mellangrön, dvs näst högsta miljöklass enligt K2A:s gröna ramverk. Fastigheterna har idag ingen specifik miljöcertifiering men bedöms ha goda förutsättningar för att miljöcertifieras, vilket skulle innebära att fastigheterna kan klassificeras enligt den högsta miljöklassen mörkgrön.

- Vi stärker nu vår ställning i Mälardalen genom dessa moderna LSS-boenden med hög standard. Mälardalsregionen är en prioriterad marknad för K2A, och desto större innehav vi har i regionen desto mer kundnära och effektiv förvaltning kan vi bedriva. Att fastigheterna är uppförda i trä är också det i linje med vår gröna och hållbarhetsstrategi, kommenterar Johan Knaust, VD för K2A.

Johan Knaust, VD K2A, 070-740 04 50, johan.knaust@k2a.se
Christian Lindberg, vice VD, K2A, 070-723 39 48, christian.lindberg@k2a.se
Patrik Linzenbold, IR-chef, K2A, 0708-25 26 30, patrik.linzenbold@k2a.se

K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB - det gröna fastighetsbolaget - förvaltar hyresrätter långsiktigt för alla typer av boenden samt samhällsfastigheter. Bolagets marknader är Stockholm, Mälardalen och ett antal universitets- och högskoleorter i övriga Sverige. Fastighets- och projektportföljen, inklusive markanvisningar, uppgår till cirka 6 800 bostäder. Se även www.k2a.se. K2A:s B-aktie (K2A B) och preferensaktie (K2A PREF) är listad på Nasdaq Stockholm.