K2A ges möjlighet att förvärva mark för uppförande av cirka 120 bostäder i Gävle

K2A Hyresbostäder, ett dotterbolag till K2A, har som en av sju byggherrar blivit utsedd av det kommunala bostadsbolaget Gavlegårdarna att få möjlighet att förvärva mark för utveckling av bostäder i Gävle. Det kvarter som K2A har möjlighet att förvärva är cirka 7 850 kvm BTA, vilket motsvarar cirka 120 hyresbostäder. Kvarteret utgör en del av utvecklingsområdet Godisfabriken, där den före detta Läkerolfabriken är belägen. Detaljplan bedöms bli fastställd under 2017.

– Gävle är en prioriterad ort och K2A har redan idag 295 studentbostäder i Gävle och har sedan tidigare ingått markanvisningsavtal om att utveckla ytterligare cirka 420 student- och hyresbostäder. Genom medverkan i projektet Godisfabriken adderar vi ytterligare byggrätter för uppförande av 120 bostäder i ett utmärkt läge i Gäve. Sammanlagt efter färdigställande av dessa projekt kommer vi att ha över 800 bostäder i Gävle, vilket är en lämplig storlek för en effektiv förvaltning, säger Johan Knaust, VD för K2A.

– Godisfabriken är för oss ett spännande projekt med en tydlig koppling till den industribebyggelse som präglat området. I den före detta Läkerolfabriken har godis som Ahlgrens bilar och Läkerol tillverkats under lång tid. Området kommer nu att förädlas från industrimark till bostäder men även innehålla en spännande mix av verksamheter. Godisfabriken har ett attraktivt läge i Gävle och vi tror att det kommer att bli ett uppskattat bostadsområde, avslutar Johan Knaust.

Johan Knaust, VD K2A, 0707-400 450, johan.knaust@k2a.se

Christian Lindberg, Affärsutveckling K2A, 070-723 39 48, christian.lindberg@k2a.se

Denna information är sådan information som K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande klockan 14.45 CEST den 18 september 2017.

K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB (publ) är ett fastighetsbolag som äger, utvecklar och långsiktigt förvaltar hyresrätter för alla typer av boenden samt samhällsfastigheter. Bolagets marknader är Mälardalen och ett antal universitets- och högskoleorter i övriga Sverige. Fastighets- och projektportföljen uppgår till cirka 4 000 bostäder, varav cirka 2 150 studentbostäder. K2A:s studentbostäder marknadsförs via dotterbolaget Svenska Studenthus. Se även www.k2a.se och www.svenskastudenthus.se. K2A:s preferensaktie (K2A PREF) är listad på First North Premier. Avanza Bank är bolagets Certified Adviser.