K2A har skickat underrättelse om senareläggning av räntebetalningar avseende utestående hybridobligationer

Som tidigare informerats av K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB (publ) (”Bolaget” eller ”K2A”) genom pressmeddelanden publicerade den 20 maj 2024, den 29 maj 2024 och den 30 maj 2024 har villkoren för Bolagets utestående medium term notes med lånenummer 101 (ISIN: SE0013360278), 102 (ISIN: SE0013104791) och 103 (ISIN: SE0013360690) (tillsammans ”MTN-Obligationerna”) justerats efter skriftliga förfaranden. Villkorsjusteringarna innebär bland annat att K2A inte får betala ränta avseende Bolagets utestående 450 000 000 SEK gröna hybridobligationer med ISIN SE0015407507 (”Hybridobligationerna”) så länge MTN-Obligationerna är utestående.

K2A har idag skickat underrättelse (”Underrättelse”) till innehavarna av Hybridobligationerna med information om att Bolaget, i enlighet med villkoren för Hybridobligationerna (”Villkoren”), skjuter upp den räntebetalning som enligt Villkoren förfaller till betalning den 21 juli 2024 samt varje räntebetalning som förfaller till betalning därefter fram till dess att (i) Bolaget meddelar att uppskjuten ränta ska betalas i enlighet med punkt 10.2 i Villkoren, eller (ii) en tvingande omständighet som föranleder betalning av uppskjuten ränta i enlighet med punkt 10.3 i Villkoren inträffar.

I enlighet med Villkoren har Underrättelsen även skickats till Nordic Trustee & Agency AB (publ) och Swedbank AB (publ), som agerar agent respektive emissionsinstitut för Hybridobligationerna. Underrättelsen finns tillgänglig på Bolagets hemsida.

Christian Lindberg, vice vd, 070-723 39 48, christian.lindberg@k2a.se

Ola Persson, CFO, 070-832 99 93, ola.persson@k2a.se

K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB – det gröna fastighetsbolaget – förvaltar hyresrätter långsiktigt för alla typer av boenden samt samhällsfastigheter. Bolagets marknader är Stockholm, Mälardalen och ett antal universitets- och högskoleorter i övriga Sverige. Se även www.k2a.se. K2A:s B-aktie (K2A B) och preferensaktie (K2A PREF) är noterade på Nasdaq Stockholm.