K2A lämnar bokslutskommuniké för 2022

K2A Knaust & Andersson Fastigheter lämnade idag sin bokslutskommuniké för januari-december 2022. Driftsöverskottet uppgick till 243,0 miljoner. Resultatet efter skatt uppgick till 159,1 miljoner.

OKT – DEC 2022

• Hyresintäkterna uppgick till 105,0 Mkr (79,7)
  • Driftsöverskottet uppgick till 64,6 Mkr (49,6)
  • Förvaltningsresultatet uppgick till -13,1 Mkr (131,9)
  • Värdeförändringar för förvaltningsfastigheter uppgick till -303,7 Mkr (371,4)
  • Kvartalets resultat efter skatt uppgick till -274,3 Mkr (433,6) och resultat per stamaktie uppgick till -3,40 kr (4,86)

JAN – DEC 2022

• Hyresintäkterna uppgick till 374,7 Mkr (272,7)
  • Driftsöverskottet uppgick till 243,0 Mkr (183,9)
  • Förvaltningsresultatet uppgick till 127,6 Mkr (167,6)
  • Värdeförändringar för förvaltningsfastigheter uppgick till 1,5 Mkr (741,9)
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till 159,1 Mkr (756,5) och resultat per stamaktie uppgick till 1,08 kr (8,10)
  • Totalt antal förvaltade lägenheter uppgick vid periodens slut till 5 012 (3 910)
  • Styrelsen föreslår att en utdelning om 0,15 kr per stamaktie (0,15) lämnas till stamaktieägarna. Styrelsen föreslår att utdelning till preferensaktieägare lämnas i enlighet med bolagsordningen, vilket innebär kvartalsvis utdelning om 5,00 kr per preferensaktie (sammanlagt 20,00 kr per år).

2022 blev ett händelserikt år för K2A. Företaget har fortsatt växa i takt med färdigställda byggprojekt och förvärvade fastigheter. Vid årsskiftet hade bolaget 5 012 bostäder i förvaltning. För helåret uppgick

hyresintäkterna till 374,7 Mkr och driftsöverskottet till 243,0 Mkr, vilket motsvarar en tillväxt om 37,4 respektive 32,1 procent. K2A:s mål är att driftsöverskottet, i genomsnitt, ska öka med 25 procent per år.

Samtidigt har den omvärldsoro och de stigande räntor som följer i spåren av Rysslands invasion av Ukraina förändrat förutsättningarna för fastighetsmarknaden. K2A agerade tidigt under 2022 genom att öka tillgången till kapital, varsla personal i sina trähusfabriker och ingå ytterligare derivatavtal i form av ränteswappar. Idag är 82 procent av K2A:s räntebärande skulder per årsskiftet räntesäkrade. Undantas byggnadskreditiv uppgår andelen räntesäkrade lån till 95 procent.

Värdeförändringarna för helåret uppgick till 1,5 Mkr. En uppgång under början av året motsvarades av en nästan lika stor nedgång, 303,7 Mkr, under fjärde kvartalet. K2A:s tillväxtmål för perioden 2019-2025 är att det långsiktiga substansvärdet, EPRA NRV, ska växa med i genomsnitt minst 20 procent per år. Under 2022 uppgick ökningen av EPRA NRV per stamaktie till 0,8 procent. Den genomsnittliga ökningen för perioden 2019 till och med 2022 uppgår till 28 procent per stamaktie.

– K2A kännetecknas av en stark grön profil med en långsiktig plan att bygga upp en betydande fastighetsportfölj av attraktiva bostäder av hög kvalitet på starka tillväxtorter. Denna vision har inte förändrats, men givet omvärldsoron samt stigande räntenivåer prioriteras finansiell stabilitet över tillväxt. K2A kommer inte att starta nya projekt utan att förutsättningarna är goda. Att vara långsiktig förutsätter en kontrollerad tillväxt, säger Johan Knaust, vd på K2A.

Denna information är sådan som K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-02-14 14:00 CET.

Christian Lindberg, vice vd, 070-723 39 48, christian.lindberg@k2a.se

Ola Persson, CFO, 070-832 99 93, ola.persson@k2a.se

K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB – det gröna fastighetsbolaget – förvaltar hyresrätter långsiktigt för alla typer av boenden samt samhällsfastigheter. Bolagets marknader är Stockholm, Mälardalen och ett antal universitets- och högskoleorter i övriga Sverige. Se även www.k2a.se. K2A:s B-aktie (K2A B) och preferensaktie (K2A PREF) är noterade på Nasdaq Stockholm.

Citat

K2A kännetecknas av en stark grön profil med en långsiktig plan att bygga upp en betydande fastighetsportfölj av attraktiva bostäder av hög kvalitet på starka tillväxtorter. Denna vision har inte förändrats, men givet omvärldsoron samt stigande räntenivåer prioriteras finansiell stabilitet över tillväxt. K2A kommer inte att starta nya projekt utan att förutsättningarna är goda. Att vara långsiktig förutsätter en kontrollerad tillväxt.
Johan Knaust, vd K2A