K2A lämnar delårsrapport för januari-mars 2023

K2A Knaust & Andersson Fastigheter lämnade idag sin delårsrapport för januari-mars 2023. Driftsöverskottet uppgick till 67,8 miljoner. Resultatet efter skatt uppgick till -156,1 miljoner.

Januari-mars 2023 i siffror

• Hyresintäkterna uppgick till 110,3 Mkr (85,6).
  • Driftsöverskottet uppgick till 67,8 Mkr (49,1).
  • Förvaltningsresultatet uppgick till 6,3 Mkr (45,0).
  • Värdeförändringar för förvaltningsfastigheter uppgick till -168,9 Mkr (204,6).
  • Resultat efter skatt uppgick till -156,1 Mkr (239,0) och resultat per stamaktie uppgick till –2,04 kr (2,60).

– Det är positivt att den operativa verksamheten går bättre än någonsin med kraftigt ökade hyresintäkter och driftsöverskott. Som tidigare kommunicerat kommer 2023 att vara ett konsolideringsår för K2A och under april månad har vi genomfört två försäljningar som kommer förstärka likviditet, balansräkning, finansiella nyckeltal och kassaflöde, säger Johan Knaust, vd på K2A.

Denna information är sådan som K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-04-27 14:00 CET.

Christian Lindberg, vice vd, 070-723 39 48, christian.lindberg@k2a.se

Ola Persson, CFO, 070-832 99 93, ola.persson@k2a.se

K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB – det gröna fastighetsbolaget – förvaltar hyresrätter långsiktigt för alla typer av boenden samt samhällsfastigheter. Bolagets marknader är Stockholm, Mälardalen och ett antal universitets- och högskoleorter i övriga Sverige. Se även www.k2a.se. K2A:s B-aktie (K2A B) och preferensaktie (K2A PREF) är noterade på Nasdaq Stockholm.

Citat

Det är positivt att den operativa verksamheten går bättre än någonsin med kraftigt ökade hyresintäkter och driftsöverskott. Som tidigare kommunicerat kommer 2023 att vara ett konsolideringsår för K2A och under april månad har vi genomfört två försäljningar som kommer förstärka likviditet, balansräkning, finansiella nyckeltal och kassaflöde.
Johan Knaust, vd K2A