K2A lämnar delårsrapport för januari-september 2023

K2A Knaust & Andersson Fastigheter lämnade idag sin delårsrapport för perioden januari-september 2023. Driftsöverskottet för perioden ökade till 227,7 miljoner kronor. Förvaltningsresultatet minskade som en följd av värdeförändringar av förvaltningsfastigheter i joint ventures, men blev ändå positivt: 19,3 miljoner kronor.

Att förvaltningsresultatet minskar beror på att det även inkluderar det totala resultatet från joint ventures, inklusive värdeförändringar av förvaltningsfastigheter. Justerat för värdeförändringar har förvaltningsresultatet ökat till 50,6 miljoner kronor för perioden januari-september, jämfört med 34,5 miljoner under samma period föregående år. Resultatet efter skatt uppgick till  minus 371,2 miljoner, som en följd av värdeförändringar för förvaltningsfastigheter på minus- 481,9 miljoner under perioden.

2023 är ett konsolideringsår för K2A och vårt fokus ligger på färdigställandet av pågående projekt i produktion, effektiviseringar inom förvaltning samt att stärka balansräkning och finansiella nyckeltal. Vi ser att det arbetet är framgångsrikt och att den operativa verksamheten fungerar mycket bra. Vi kommer fortsätta att hålla oss till den planen framåt, säger Johan Knaust, vd på K2A.

Juli till september 2023 i siffror:

• Hyresintäkterna ökade till 105,8 Mkr (96,3).
  • Driftsöverskottet ökade till 77,5 Mkr (67,3).
  • Förvaltningsresultatet uppgick till 7,7 Mkr (16,7).
  • Värdeförändringar för förvaltningsfastigheter uppgick till -166,4 Mkr (-30,4).
  • Resultat efter skatt uppgick till -150,6 Mkr (10,1) och resultat per stamaktie uppgick till -1,99 kr (-0,08).

Januari till september 2023 i siffror:

• Hyresintäkterna ökade till 327,5 Mkr (269,7).
  • Driftsöverskottet ökade till 227,7 Mkr (178,4).
  • Förvaltningsresultatet uppgick till 19,3 Mkr (140,8).
  • Värdeförändringar för förvaltningsfastigheter uppgick till -481,9 Mkr (305,2).
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till -371,2 Mkr (433,4) och resultat per stamaktie uppgick till
    -5,00 kr (4,48).
  • Totalt antal bostäder i förvaltning uppgick vid periodens slut till 5 126 (4 885).

Denna information är sådan som K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-11-08 14:00 CET.

Christian Lindberg, vice vd, 070-723 39 48, christian.lindberg@k2a.se

Ola Persson, CFO, 070-832 99 93, ola.persson@k2a.se

K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB – det gröna fastighetsbolaget – förvaltar hyresrätter långsiktigt för alla typer av boenden samt samhällsfastigheter. Bolagets marknader är Stockholm, Mälardalen och ett antal universitets- och högskoleorter i övriga Sverige. Se även www.k2a.se. K2A:s B-aktie (K2A B) och preferensaktie (K2A PREF) är noterade på Nasdaq Stockholm.

2023 är ett konsolideringsår för K2A och vårt fokus ligger på färdigställandet av pågående projekt i produktion, effektiviseringar inom förvaltning samt att stärka balansräkning och finansiella nyckeltal. Vi ser att det arbetet är framgångsrikt och att den operativa verksamheten fungerar mycket bra. Vi kommer fortsätta att hålla oss till den planen framåt.
Johan Knaust, vd K2A